Amalan Khurafat Yang Masih Menebal Masyarakat Melayu...
1. Mendirikan Rumah Baru.Antara
Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk mendirikan rumah baru
ialah seperti mengantungkan buah kelapa muda di tiang seri rumah,
menanam tahi besi / emas / perak / tembaga pada setiap tiang seri rumah
dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut. Acara-acara
tersebut akan dilakukan oleh Bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada
di ganggu oleh jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan
keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut.
Sebenarnya upacara tersebut tidak lebihdaripada upacara menjamu jin dan
tidak ada kena mengena dengan keselamatan dan kesejahteraan penghuni
rumah itu.
2. Upacara Menurunkan Perahu / Kapal yang baru ke
laut.Upacara ini di lakukan oleh Bomoh dengan harapan perahu / kapal
tersebut selamat daripada gangguan hantu laut dan sebagainya semasa
belayar di lautan luas. Upacara dilakukan dengan perahu itu di pulihkan
dengan jampi serapah dan mentera dengan menggunakan tepung tawar dan
sebagainya.
3.
Kenduri Tolak Bala. Kenduri ini dilakukan setahun sekali di tengah
padang di sesebuah kampung, dengan setiap penduduk membawa sepinggan
makanan. Imam di jemput untuk membaca doa dan Bomoh pula di jemput untuk
membaca jampi serapah supaya kampung tersebut selamat dari bala bencana
pada tahun tersebut.
4. Upacara Persandingan.
Persandingan
sebenarnya adalah salah satu bentuk pemujaan dalam agama Hindu di mana
mempelai yang bersanding itu sebenarnya meniru adat Hindu yang memuja
Dewa Rama dan Dewi Sita. Persandingan secara ini memperlihatkan di
sebelah perempuan Mak Andam sebagai pengiring utamanya dan di sebelah
pihak lelaki pula Bomoh sebagai pengiringnya. Kedua-dua
mempelai ini
di arak dan di sanjung serta di puja sepertimana orang-orang Hindu
memuja Dewa Rama dan Dewi Sita, dengan sebab itulah pengantin baru di
gelar sebagai Raja Sehari.
5. Mengandung / Kelahiran bayi
Sebelum ibu melahirkan anak, Bidan di jemput untuk mengadakan upacara
lenggang perut. Semasa kelahiran bayi persiapan di buat dengan
menyediakan kain kuning tujuh lapis, tilam dan bantal bewarna kuning
serta pulut kuning dan
putih. Duri di letakkan di bawah rumah supaya
jangan di ganggu oleh hantu penanggal. Sementara pantang larang selepas
bersalin pula adalah selama 45 hari.
6. Adat meninggal dunia dan selepas kematian.
Semasa seseorang meninggal dunia Bomoh akan meletakkan gunting di atas
mayat semasa baru meninggal dunia. Semasa hendak menghantar mayat ke
kubur diadakan pula kenduri masuk kubur, selepas 7 hari kematian,
diadakan
kenduri pecah perut, selepas 14 hari di adakan kenduri
makan serabai ( sejenis kuih). Kenduri 40 hari sebagai tanda ruh
berpisah dari waris. Kenduri 100 hari sebagai kenduri turun batu nisan
dan ruh si mati telah masuk ke dalam
kumpulannya di alam kubur. Sebenarnya memperbanyakkan sedekah bacaan
ayat-ayat Al-Quran dengan apa cara sekalipun, asalkan tidak menyalahi
syarak dan tidak terdapat di dalamnya sesuatu yang menyalahi syarak
dengan diniatkan pahala sedekah itu untuk disampaikan kepada ibu bapa
yang telah
mati daripada waris-warisnya yang masih hidup terutamanya anak-anak adalah digalakkan dalam Islam.
7. Upacara membuka gelanggang latihan pertahanan diri.
Upacara ini biasanya di lakukan oleh guru latihan pertahanan diri yang
juga merupakan seorang Bomoh yang dilakukan supaya pelatih-pelatih
latihan pertahanan diri di gelanggang tersebut tidak mendapat sebarang
kecederaan
semasa berlatih. Antara alat dan upacara yang di lakukan
ialah seperti menyembelih seekor kambing atau ayam hitam dimana darah
ayam dan kambing tersebut di semah di sekeliling gelanggang.
Sesetengahnya menyapu darah tersebut di tapak kaki pelatih latian
pertahanan diri. Selepas itu Bomoh tersebut akan menyeru nama-nama
panglima tertentu seperti Panglima Hitam dan sebagainya. Akhir sekali
Bomoh tersebut akan
mengasapkan kemian di sekeliling gelanggang
dengan tujuan untuk menghalau hantu-hantu jahat daripada menghampiri
gelanggang latihan
pertahanan dirinya.
8. Membuang Air Kecil/Besar
Salah satu adat lagi yang sering di peringatkan oleh orang-orang tua
kepada anak-anak muda mereka jika hendak membuang air semasa di
dalam hutan atau di tempat-tempat yang sunyi atau di padang-padang atau ketika hendak melalui sesuatu kawasan atau pokok besar
hendaklah meminta izin terlebih dahulu daripada Jin atau penunggu yang
kononnya menunggu tempat tersebut dengan menyebut "Minta tabik tok
nenek, anak cucu tak tahu bahasa, nak tumpang kencing" atau "Minta ampun
tok nenek anak cucu nak tumpang lalu". Kononnya jika tidak meminta izin
kemungkinan orang tersebut akan di sampuk oleh penunggu tempat
tersebut.
Kesemua adat-adat di atas sebenarnya adalah campuran daripada pengaruh
agama Hindu, agama Buddha dan adat istiadat orang-orang Asli yang memuja
roh. Adat-adat tersebut masih kuat diamalkan dalam budaya orang Melayu,
yang menyangkakan sebahagian daripada adat Melayu yang tidak
bertentangan dengan agama Islam, tetapi sebenarnya adat istiadat dan
budaya tersebut terang-terang bertentangan dengan Islam. Contoh
Peralatan dalam pemujaan jin Yang biasa dilakukan oleh Bomoh, Pawang dan
seumpamanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan