Akademi Tarbiyah DPPM ,
|
11 Jan 2013
|
Dua tahun lalu (2010), isu kalimah Allah pernah menjadi isu yang
paling hangat diperkatakan sehingga berlaku tindakan tidak waras seperti
perbuatan membakar gereja, menghina kemurnian masjid dan surau dengan
cara meletakkan kepala babi dan sebagainya.
Saidina Umar
al-Khattab radiAllahu anhu pernah bertanya kepada salah seorang Sahabat,
“Tahukah kamu perkara yang boleh membinasakan Islam?”. Mereka menjawab,
“Tidak wahai Umar”. Lalu Umar berkata, “Islam dibinasakan dengan
ketergelinciran intelek (ilmuwan yang mulutnya mendahului akalnya),
perdebatan orang munafik terhadap al- Quran, dan undang-undang
pemerintah yang menyesatkan” - Riwayat ad Dailami
Kerana citra
yang merosakkkan itu berawal daripada kefahaman dan cara berfikir
seseorang, maka Allah memberi amaran bahawa soal hukum-hakam bukanlah
perkara yang sewenang-wenangnya diputuskan hanya melalui sangkaan,
agak-agak, rasa-rasa ataupun sokongan politik penguasa. Firman Allah
Taala maksudnya:
"Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab
apa yang disifatkan oleh lidah kamu: Ini halal dan ini haram, untuk
mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya
orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya." (An-Nahl:
ayat 116)
Polemik Kalimah Allah Adalah Perkara Ijtihadiyyah
Sabda
Rasulullah SAW, "Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya benar akan
dapat dua pahala, Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya salah akan
dapat satu pahala." - Riwayat MuslimPolemik kalimah Allah
yang berlaku pada tahun ini memasuki fasa kedua dan apa yang mustahak
perlu kita ketahui ialah isu kalimah Allah adalah isu "ijtihadiyyah". -
Ijtihadiyyah - iaitu perkara baru, yang tiada nas mengharamkan -
penggunaan kalimah Allah kepada non-Muslim - pada masa turunnya wahyu
(yakni sebelum kewafatan Rasulullah SAW). Maka ulama Islam hari ini, ada
di antaranya yang mengambil jalan - saddu az zarai’e - (menutup
kemudharatan), ada juga yang bersifat terbuka dengan matlamat
kepentingan dakwah sejagat. Hal ini kerana, risalah Islam yang dibawa
oleh Baginda Nabi SAW itu sifatnya universal, bukannya selektif!
Pendekatan
ini disuarakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, yang saya rekodkan
pada tahun 2010, "Kita tidak boleh melarang mereka menggunakan
perkataan Allah dalam kalangan mereka sendiri, dalam ibadat mereka dan
amalan mereka, walau pun salah maksud dan maknanya yang asal mengikut
bahasa kita. Adapun menggunakan perkataan Allah oleh mereka terhadap
masyarakat Islam untuk menyebarkan akidah mereka dengan fahaman mereka,
atau menjadikan perkataan Allah sekadar mengubah jenama melariskan
barangan dalam masyarakat Islam, tidak boleh diizinkan sekali-kali,
kerana menyalahgunakan perkataan Allah yang Maha Suci Kepada umat Islam
dan bercanggah dengan makna mengikut bahasa yang diamalkan oleh umat
Islam, seterusnya dikira menodai kesucian dan kemurnian Kalimah Allah di
hadapan umat Islam..."
Mungkin di antara kita ada yang tidak
bersetuju malah mungkin ramai yang sinikal sebelum ini dengan kenyataan
Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Begitupun apa yang disuarakan oleh Tuan
Guru Haji Abdul Hadi Awang punya nilai keabsahannya, berbeza dengan
sikap sebahagian individu yang menyemai kelakuan berdasarkan pepatah,
‘berpatah arang berkerat rotan’, ‘membujur lalu melintang patah’!
Dengan
mengambil renungan dan iktibar dari apa yang pernah ditunjukkan oleh
para Sahabat kepada Nabi SAW, iaitu peristiwa Baginda bersetuju
memberikan kerjasama kepada Kafir Quraisy dalam proses ‘Sulh
Hudaibiyyah’. Umum melihat antara isi penting peristiwa itu ialah usaha
Nabi SAW untuk mencapai - "apa yang paling diperlukan oleh dakwah" - ,
iaitu masyarakat yang tenteram dan aman daripada peperangan. Baginda
sanggup kehilangan beberapa sub-maslahah demi maslahah yang paling utama
iaitu keharmonian masyarakat berbilang kabilah.
Islam
mengajarkan umatnya bukan untuk berperang terhadap sesuatu kaum kerana
perbezaan agama, ataupun kerana berbeza pendapat dan cara, tetapi umat
Islam berperang apabila mereka dimusuhi, dizalimi dan diperangi, ataupun
ada sesuatu kaum yang mengisytiharkan pendirian untuk memerangi Islam,
baharulah waktu itu tiada lagi bahasa yang lunak kecuali kita semua
wajib mengangkat senjata.
Islam menuntut umatnya membela bangsa
lain yang dianiaya, dizalimi sekalipun bangsa tersebut tidak beragama
Islam. Sebagai bukti Amru bin Al 'As diutuskan Saiduna Umar al Khattab
agar membebaskan Mesir daripada kezaliman Rom, sekalipun rakyat Mesir
ketika itu tidak memeluk Islam bahkan majoritinya mereka beragama
Nasrani (Kristian). Maka, kita tidak dituntut oleh Islam untuk memusuhi
agama lain disebabkan berbeza doktrin sembahan.
Malah, Baginda
SAW turut menyenaraikan golongan rahib sebagai golongan yang tidak
diperangi dan aman daripada pedang-pedang tentera Islam, bahkan Baginda
turut melarang tentera Islam memusnahkan tempat-tempat peribadatan
mereka. Islam tetap memelihara nyawa mereka sekalipun mereka tidak
beriman kepada Allah. Oleh itu, jika kekufuran itu punca mereka
diperangi, sudah tentu golongan tersebut juga diperangi atas arahan
Rasulullah SAW. Justeru, semasa keamanan Makkah-Madinah berlangsung,
Baginda SAW memanfaatkan usaha menyampaikan dakwah, melakukan out-reach
kepada kabilah non-Muslim Arab dan juga kepada ketua empayar non-Muslim
di sekitar Semenanjung Tanah Arab.
Soalnya pada hari ini, apakah
kita telah bertemu dengan ‘bahasa’ yang paling tepat apabila bertemu
dengan masalah kalimah Allah di hadapan masyarakat non-Muslim? Jika
salah langkah, maka banyak darah yang dihalalkan di atas nama-Nya.
Rasulullah SAW Mengajar Sebutan Allah Kepada Orang NasraniKita
tidak menafikan bahawa ada perbezaan pandangan dalam kalangan para
ulama tentang hal ini. Ia bukan perkara yang pelik, tetapi adalah
perkara yang lazim berlaku dalam dunia akademik sejak zaman-berzaman.
Tetapi, kekhilafan atau perbalahan yang berlaku seharusnya ditimbang
menurut akal yang waras, akhlak dan adab, hati yang lapang serta
menjauhkan sikap merendah-rendahkan individu seperti menuduh
konservatif, jumud, "ulamak kepala lutut" dan sebagainya.
Jelasnya,
tiada nas yang tepat menghukum tegahan ke atas masyarakat non-Muslim
menyebut nama Allah, adapun teguran wahyu terhadap mereka (non-Muslim)
ialah kerana kesalahan dari sudut makna dan tuntutan - bukannya sebutan!
Ketika
Rasulullah SAW dalam keadaan sedih kerana dakwahnya dipulaukan oleh
masyarakat Taif, Baginda telah dijamu buah anggur hasil pemberian
seorang hamba beragama Nasrani (Kristian) yang kasihan melihat nasib
Baginda di sebuah dusun. Sebelum menjamahnya, Baginda membaca
‘basmAllah’ di hadapan hamba tersebut, "Dengan nama Allah Yang Maha
Pengasih Lagi Maha Penyayang". Lantas hamba itu memandang tepat ke wajah
Rasulullah SAW dan berkata, "Perkataan ini – ucapan bismiLlah... –
tidak disebut oleh penduduk daerah ini..."
Lalu Rasulullah SAW bertanya, "Saudara ini dari negeri mana, dan apa agama pegangan saudara?"
Jawabnya, "Saya beragama Kristian, dari kampung Neynawa (salah satu daerah di Utara Iraq)."
Rasulullah
menyambung soalan, "Adakah dari sebuah daerah lelaki soleh yang bernama
Yunus bin Mataa?" Maka dia menjawab, "Apa yang kamu tahu tentang Yunus
bin Mataa?"
Baginda SAW menjawab, "Beliau adalah saudara saya, beliau adalah Nabi dan saya adalah Nabi."
Lantas
lelaki Nasrani itu pun memeluk erat Rasulullah serta mencium kepala,
kedua-dua tangan dan kedua-dua kaki Baginda. – Rujuk Sirah Ibn
Hisyam:2/421.
Maka, tuntutan yang paling mustahak perlu
diperjuangkan oleh umat Islam, ialah membenarkan sebutan dan tuntutan
maknanya walau di tengah-tengah masyarakat non-Muslim. Kerana ketika
Allah Taala berfirman bermaksud:
"Dan demi sesungguhnya! Jika
engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu:
“Siapakah yang mencipta langit dan bumi?” Sudah tentu mereka akan
menjawab: “Allah”. Katakanlah (kepada mereka): “Kalau demikian,
bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah
itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah
mereka mengelakkan atau menghapuskan bahaya-Nya itu; atau jika Allah
hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmat-Nya itu?”
Katakanlah lagi: “Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan
memeliharaku); kepada-Nyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu
berserah diri" (al Zumar:38)Maka, umat mana yang paling
layak menerangkan apa yang mereka (orang musyrik) fikirkan daripada
sebutan tersebut? Tidak lain tidak bukan, umat Islamlah (umat Nabi
Muhammad SAW) yang paling berhak menerangkannya kepada orang musyrik
dengan cara menunaikan tanggungjawab dakwah secara berterusan, matang
dan berani, bukannya menutup mulut mereka, membelenggu tangan-tangan
mereka dan mengatakan kepada mereka, "Allah itu hanya aku yang punya..."
Sekalipun
begini artikel ini ditulis, ia bukanlah satu isyarat setuju agar
non-Muslim menggunakan kalimah Allah pada cetakan awam dalam edisi
terjemahan "god", kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan di khalayak
ramai. Sebagai contoh dalam edisi bible - chapter 32:Genesis (Safar
Takwin) - ada satu topik yang menceritakan "Jacob Wrestles With God",
kalaulah ia diterjemahkan sebagai "Yaakob bergusti dengan Allah..." bukankah ia satu kekeliruan?? Bagaimana seorang Nabi boleh bergusti dengan Allah?!!http://tarbawi.my