Ustaz Mohd Azmir bin Maideen,
|
06 Ogs 2013
|
Keadilan datangnya daripada Allah. Salah satu daripada nama-nama
Allah ialah “Yang Maha Adil”. Keadilan lazimnya digandingkan dengan
kebenaran, kerana tanpa mengetahui etika tersebut, kita tidak dapat
meletakkan sesuatu pada tempatnya, apatah lagi amal bakti yang diiktiraf
sebagai berkebajikan di sisi Allah Taala. Di dalam Surah Al-Maidah ayat
8, Allah menyebut :
“Wahai orang-orang yang beriman,
hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan
keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan
sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu
kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada
sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa.”Ayat
ini membuktikan bahawa kebenaran dan keadilan tidak dapat dipisahkan.
Seorang Muslim yang dibimbing wahyu Allah pasti meyakini bahawa menerima
keadilan adalah ketaatan, menegakkannya adalah kewajiban dan
memperjuangkannya adalah jihad. Dalam urutan keutamaan yang ditentukan
oleh Islam dalam sebuah pemerintahan menurut Imam al-Mawardi, keadilan
terletak di tempat yang tinggi selain daripada amanah. Ketinggiannya itu
mengatasi perkara-perkara lain seperti kestabilan dan kemakmuran
ekonomi. Kerana kestabilan negara yang dipimpin oleh pemerintah yang
korup, sebenarnya adalah kestabilan yang palsu.
Sekiranya nilai
kebenaran dimanipulasi dan keadilan dikesampingkan dalam sesebuah etika
pemerintahan, maka tunggulah detik-detik kehancuran. Masyarakat tidak
lagi percaya dan yakin dengan sistem perundangan yang rosak serta
pemerintahan yang zalim. Natijahnya masyarakat akan menyelesaikan
masalah masing-masing dengan caranya tersendiri seperti pemberontakan,
pengeboman, keganasan dan apa jua cara kekerasan sehingga menumpahkan
darah.
Dalam Islam, keadilan merentasi batas kaum dan bangsa
bahkan agama. Hanya apabila keadilan telah ditegakkan dan kezaliman
dihapuskan, maka kebaikan-kebaikan yang lain akan terlaksana dengan
jayanya. Begitupun perlu kita fahami bahawa keadilan bukan hanya satu
konsep yang berkaitan dengan pemerintahan dan politik sahaja, walaupun
sehingga ke hari ini konsep keadilan terus menjadi tema penting
terutamanya dalam bidang pemerintahan. Melaksanakan keadilan dan
menghapuskan kezaliman juga merupakan antara falsafah sistem kehakiman
dalam Islam.
Sebelum tema keadilan menjadi konsep politik, ia
adalah konsep terulung bersifat metafizik yang diperjuangkan Rasulullah
SAW. Oleh sebab itu, keadilan tidak lebih daripada satu perkataan yang
boleh membangkitkan emosi, bahkan penegakan syiarnya juga adalah sebuah
agenda Islam bagi meneruskan legasi perjuangan baginda Rasulullah SAW.
Oleh itu, Ibn Khaldun (1332 M - 1406 M) di dalam “Muqaddimah”, turut
mengaitkan ketidakadilan adalah penyebab kerosakan struktur negara
sekaligus memporak-perandakan bangsa.
Ketika Islam tersebar di
Andalus, keadilan adalah mercu tanda penyebaran dakwah yang menjadi
haruman di kota yang penuh berprestij itu. Kehadiran umat Islam di
Andalus bukanlah suatu bentuk yang agresif mahupun permisif, tetapi atas
permintaan pemerintah bahagian Ceuta (wilayah Sepanyol terletak di
Afrika Utara) ketika itu yang bernama Count Julian untuk membalas dendam
terhadap Raja Don Roderic yang telah melakukan kekejaman dan penindasan
di Andalus. Maka, jemputan Count Julian itu adalah untuk mengembalikan
keadilan di Andalus dengan meyakini umat Islamlah pelopornya yang layak
dijadikan pautan.
Kehadiran Islam di Andalus sekali gus
menjadikan kota itu sebagai model terbaik bagaimana toleransi beragama
telah dilaksanakan oleh umat Islam jauh sebelum konsep itu kini kononnya
diperjuangkan oleh Barat. Ramai sejarawan Barat sendiri termasuk Edward
Gibbon (1737 M – 1794 M) mengakui bahawa ketika zaman Andalus
diperintah oleh orang Islam yang memakan tempoh ratusan abad,
orang-orang Kristian dan Yahudi hidup dalam kedamaian dan keamanan.
Namun, malangnya toleransi beragama yang dicontohkan oleh umat Islam
tidak dihargai baik oleh orang-orang Yahudi mahupun Kristian.
Toleransi
hancur setelah Andalus berada di tangan orang-orang Kristian. Sejarah
mencatatkan pada abad ke-13 sahaja, 3 juta orang Islam dan 2 juta orang
Yahudi diusir dari Andalus. Bukan hanya umat Islam dipaksa tukar agama,
bahkan masyarakat Kristian yang beraliran “Unitarian” juga dipaksa
bertukar kepada “Trinitarian”. Seramai 40 ribu orang Yahudi menerima
“Converso” (masuk Kristian secara paksa). Ia berlaku setelah Andalus
ditakluki Ferdinand III. Masjid Cordova yang indah dan megah, dibina Abd
al-Rahman al-Dakhil pada 788 Masihi ditukar menjadi gereja pada 1236
Masihi.
Tahun-tahun berikutnya berlaku operasi pemurtadan secara
besar-besaran di Andalus. Tribunal kegerejaan dilaksanakan dengan amat
kejam, orang Kristian yang tidak mengamalkan ajaran Trinitarian
digantung dan dibakar, sehingga masyarakat Andalus berada dalam
kegelapan kembali setelah berada dalam kemuncak ketamadunan. Hanya pada
1813 M inkuisisi tersebut dinyatakan sebagai bertentangan dengan
perlembagaan dan dihapuskan pada 1834 M. Inkuisisi itu jugalah yang
menimbulkan kebencian masyarakat Eropah kepada agama dan dan melahirkan
semangat ilmiah moden dan rasional melampau sehingga anti kepada konsep
ketuhanan.
Begitupun sebenarnya titik-titik hitam dalam sejarah
pemerintahan khilafah Islam di Andalus mula memperlihatkan petanda
kejatuhannya apabila keadilan tidak lagi menjadi prinsip pentadbiran
mereka. Ketika keadilan dibakul-sampahkan, bukan hanya cahaya
ketamadunan dan keilmuan hilang dari bumi Andalus, kedamaian beragama
juga hilang dari bumi yang kini disebut Sepanyol itu. Populasi
masyarakat Islam di Andalus ketika itu semakin berkurangan akibat
penindasan dan operasi pemurtadan beramai-ramai.
Ayuh kita
perhatikan ketika Al-Hakam I (796M) menaiki takhta menggantikan ayahnya
iaitu Hisham, bahawa ayahandanya telah berpesan, “Hendaklah kamu (wahai
Hisham) berlaku adil kepada semua tanpa mengira miskin atau kaya,
berbuat baik dan berlemah lembut kepada orang yang bergantung kepadamu.
Kerana semuanya sama-sama ciptaan Allah. Amanahkan penjagaan kota-kota
dan daerah-daerahmu kepada ketua yang setia dan berpengalaman; kenakan
hukuman tanpa belas kasihan menteri-menteri yang menindas rakyatmu...”
Namun,
malangnya Al-Hakam I tidak mengikuti pesan ayahnya. Al-Hakam I justeru
tidak peduli nasib rakyatnya, bahkan kejam terhadap mereka. Beliau
merupakan sultan pertama yang dikelilingi 6 ribu pengawal peribadi.
Beliau menghukum rakyatnya dengan kejam walaupun atas kesalahan kecil,
sehingga menyebabkan rakyat tidak berpuas hati dan berlakulah beberapa
siri pemberontakan. Pada zamannya juga Barcelona jatuh ke tangan
Kristian, dan ia adalah kejayaan besar pertama diperoleh oleh Kristian.
Kejayaan tersebut telah memberikan momentum “reconquesta” (penaklukan
kembali) kepada golongan Kristian untuk menyerang umat Islam. - rujuk
“al-Mu'jib fi Talkhis Akhbar al-Maghrib”
Selain percubaan
serangan yang ingin dilakukan oleh kaum Kristian untuk melakukan
reconquesta terhadap kerajaan-kerajaan Islam di Andalus, perpecahan
dalaman akibat perbezaan kasta kepada umat Islam turut berlaku. Sifat
angkuh golongan autokrat terhadap golongan bawahan, antara bencana
tertewasnya tentera Islam dalam peperangan Las Navas de Tolosa pada 1212
Masihi, perang di mana kembalinya titik peralihan golongan Katholik
menguasai Andalus. Dalam peperangan tersebut berlaku keengganan sultan
dinasti al-Muwahidun mendengar nasihat panglimanya berbangsa Barbar yang
lebih berpengalaman. Kekalahan itu menyebabkan 70 000 orang Islam
disembelih atas arahan ketua bishop wilayah Toledo, Rodrigo Jiménez de
Rada.
Zaman kejatuhan Andalus juga ditandai dengan kerakusan
golongan pemerintah yang sanggup memperalatkan ulama. Perkara ini diakui
Ibnu Khaldun di mana beliau sempat menyaksikan peristiwa bagaimana
kerajaan-kerajaan Islam yang gagah perkasa di Andalus, tumbang satu
persatu akibat fungsi dan peranan ulama tidak diberikan kedudukan yang
sewajarnya. Ibnu Khaldun menceritakan ketika beliau berada di Andalus,
ulama sering diperalatkan golongan pemerintah. Penghargaan terhadap
ulama yang pada awal Islam benar-benar jujur dan ikhlas bertukar menjadi
pemanfaatan para pemimpin (umara) terhadap kaum ilmuwan (ulama).
Jelas
Ibnu Khaldun lagi, bibit-bibit zaman kejatuhan Andalus ketara
terpampang apabila sering berlaku perpecahan politik dan perebutan kuasa
yang amat dahsyat sehingga pemerintah cuba melakukan apa sahaja untuk
memastikan kuasa berada di tangan mereka. Pertikaian dalaman berlaku
setelah kekuasaan tidak lagi berada di tangan pemimpin yang adil.
Kerajaan-kerajaan kecil yang dinamakan dengan “Muluk al-Tawaif” atau
taifa de reyes, terlalu lemah untuk melawan gelombang reconquesta. Maka,
adalah suatu kebodohan jika kesilapan-kesilapan masa lalu itu kita
ulangi di masa ini.
Benar, umat Islam pernah memiliki model
kemajuan yang indah dan gemerlapan di masa lalu. Tetapi, sungguh malang
apabila cita-cita kegemilangan berhujung dengan kejatuhan demi
kejatuhan, apatah lagi jika kejatuhan tersebut berpunca daripada
keruntuhan nilai-nilai keadilan sedangkan Islam menegaskan umatnya
berlaku amanah dan adil. Untuk kembali bangkit, yang kita perlukan
adalah kesungguhan dan keikhlasan, bukan hanya semangat dan
slogan-slogan kosong. Yang jelas nasib umat Islam pada masa depan
ditentukan oleh apa yang kita lakukan pada hari ini.
http://www.tarbawi.my