PENGERUSI
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata
mereka yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya umum ke-13
(PRU13) boleh memohon semakan supaya pilihan raya diadakan semula dengan
mengemukakan petisyen selepas pewartaan keputusan oleh SPR, mengikut
undang-undang.
"Selepas diwartakan dalam tempoh 21 hari, mereka
boleh buat petisyen, itu yang betul dan kalau bukti-bukti itu jelas
serta lengkap dan pihak hakim mengakui wujudnya perlakuan rasuah,
penipuan atau menyalahi undang-undang, maka mungkin Hakim Mahkamah
Tinggi berkenaan akan memutuskan bahawa keputusan pilihan raya itu tidak
sah," kata Aziz.
Sentimen yang sama juga diluahkan oleh Presiden
Umno Najib Tun Razak. Najib menyatakan Umno akan terima apa sahaja
keputusan mahkamah.
Inilah skrip basi SPR dan Umno. Bagi
kedua-dua tokoh ini penyelesaian kepada kepincangan sistem pilihanraya
adalah mahkamah. Hujah Najib dan SPR ini hakikatnya satu lagi bentuk
penipuan halus pihak berkuasa untuk mengelirukan mereka yang jahil
tentang petisyen pilihanraya.
Saya ingin nyatakan dengan tegas
petisyen piliharaya dan mahkamah bukan penyelesaian kepada kepincangan
pilihanraya. Alasannya cukup mudah. Mahkamah pilihanraya (election
court) beroperasi dalam ruang lingkup undang-undang pilihanraya yang
digubal oleh rejim BN yang korup dan penipu. Jadi bagaimanakah
undang-undang yang digubal oleh rejim yang penipu dapat menyelesaikan
pilihanraya yang sarat dengan penipuan !!!
Ibarat yang mudah
adalah bagaimanakah kita boleh mengharap kambing selamat dari serigala
jika yang jaga kambing adalah serigala !!!
Dalam undang-undang
pilihanraya, alasan pembatalan sesuatu pilihanraya hanya boleh dibuat
oleh hakim pilihanraya melalui seksyen 32 Akta Kesalahan Pllihanraya
1954. Seksyen 32 menggariskan lima alasan [ 32 (a) hingga (e)] bagi
pembatalan pilihanraya oleh Mahkamah Pilihanraya.
Najib dan SPR
arif dan tahu berdasarkan seksyen 32 (a) hingga (e) Akta tersebut hampir
mustahil untuk membatalkan sesuatu pilihanraya. Bagi memudahkan faham
mari kita lihat bagaimana seksyen 32 (b) Akta tersebut digubal oleh
rejim BN.
Berdasarkan seksyen 32 (b) tersebut sesuatu
pilihanraya hanya boleh dibatalkan jika mahkamah pilihanraya berpuashati
wujudnya perlanggaran undang-undang pilihanraya namun perlanggaran itu
mestilah dalam masa yang sama menjejaskan keputusan pilihanraya.
Sebagai
peguam yang banyak terlibat dalam petisyen pilihanraya saya ingin
nyatakan membuktikan perlanggaran undang-undang atau peraturan
pilihanraya bukan suatu yang susah kerana Umno dan SPR seringkali
langgar undang-undang pilihanraya. Malahan banyak kali kami peguam PAS
dapat membuktikan hal tersebut.
Yang sukarnya hingga ke tahap hampir
mustahil adalah membuktikan perlanggaran undang-undang oleh Umno dan SPR
boleh menjejaskan keputusan pilihanraya.
Hakim–hakim di negara
ini sehingga sekarang memilih tafsiran kuno tentang maksud menjejaskan
keputusan pilihanraya. Di negara maju seperti di England para hakim di
sana berpendapat jika berlaku perlanggaran undang-undang secara
substantif maka pilihanraya adalah tidak sah tanpa mengira perlanggaran
itu menjejaskan atau tidak menjejaskan keputusan pilihanraya.
Tafsiran
mahkamah di Malaysia berdasarkan tafsiran matematik. Contohnya jika
calon A yang kalah dengan majoriti 1000 undi dapat buktikan wujudnya
perlanggaran undang-undang misalnya dakwat tidak kekal di jari pengundi,
calon A kena buktikan 1001 pengundi yang dakwat dijari mereka tidak
kekal dan kesemua 1001 pengundi itu kena juga dibuktikan telah mengundi
dua kali.
Jika tidak dibuktikan meskipun calon A boleh buktikan
penggunaan dakwat yang tidak kekal adalah bercanggah dengan
undang-undang namun pilihanraya yang langgar undang-undang itu masih
dikira sah dan tidak boleh dibatalkan.
Itulah yang hakim-hakim
di negara ini akan putuskan. Jika hakim putuskan begitu Najib dan SPR
secepat kilat akan berkata “lihatlah mahkamah telah pun memutuskan
pilihanraya adalah sah..jadi mengapa Pakatan Rakyat masih tidak puas
hati?”
Bagi saya ini satu muslihat licik Umno untuk menggunakan saluran mahkamah untuk menjustifikasi penipuan!!!
Sebab
itu saya tegaskan mahkamah atau petisyen bukan jalan penyelesaian
kepada kepincangan sistem pilihanraya. Mahkamah rakyat adalah
penyelesaiannya.
Bagi rakyat jika SPR atau undang-undang kata dakwat
yang digunakan adalah kekal maka SPR kena pastikan dakwat itu
benar-benar kekal. Jika tidak kekal maka SPR tipu. Undang-undang juga
tipu.
Inilah perbezaan mahkamah pilihanraya dan mahkamah rakyat.
Di mahkamah pilihanraya hakim tidak boleh batalkan pilihanraya meskipun
SPR tipu kerana hakim terikat dengan undang-undang yang digubal oleh
rejim penipu.
Sebaliknya di mahkamah rakyat keadilannya lebih
tulen. Jika SPR dan undang-undang tipu maka pilihanraya yang BN menang
adalah pilihanraya tipu. Maka PM dan Menteri yang dilantik juga dikira
oleh rakyat dikira sebagai PM penipu dan menteri penipu !!!!
* Penulis adalah peguam yang juga anggota Parlimen Sepang