Dr Mujahid Yusuf, | 18 Okt 2013 |
TANGGAL 14 Oktober
2013 akan diingati oleh semua pihak kerana ia jatuh pada 9 Zulhijjah
ketika para jemaah haji berwukuf dan mereka yang di luar Arafah bersiap
untuk menyambut Aidiladha.
Pada
hari yang sama Mahkamah Rayuan telah menetapkan penghakiman rayuan dari
pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) bahawa majalah Kristian Herald tidak boleh menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.
Penghakiman
ini mendapat perhatian antarabangsa kerana Malaysia menjadi negara unik
yang mengharamkan perkataan ini digunakan oleh penganut Kristian. Saya
dihujani soalan daripada pemberita tempatan dan luar negara meminta
respons keputusan mahkamah Malaysia.
Hari wukuf itu saya sibuk melayan soalan dan telah update status saya perkembangan terkini isu kalimah Allah dalam media sosial saya.
Saya
juga dimaklumkan respons awal kelompok ekstrem kanan mahu melebarkan
keputusan ini ke Sabah dan Sarawak kerana penganut Kristian di sana
menggunakan Bible yang tertera dalamnya kalimah Allah sebagai terjemahan
dari perkataan Elohim.
Di
sebalik kegembiraan golongan ekstrem kanan dan sebahagian orang Melayu,
masyarakat Kristian Katolik pula bersedih dan marah bahawa hak mereka
dikecewakan oleh keputusan panel tiga hakim.
Suasana raya untuk saya pada hari itu dipenuhi dengan pelbagai soalan.
Kemanakah dasar kebebasan agama hendak dibawa?
Adakah negara kita kini dikuasai kelompok ekstrem kanan?
Apakah masa depan hubungan antara agama akan dipengaruhi unsur rasis daripada kesucian agama itu sendiri?
Adakah eksteimisme agama akan subur?
KEJUJURAN
Saya
cuba bersikap jujur untuk menjawab persoalan di kepala saya. Kejujuran
hanya boleh dipandu dengan prinsip dan prinsip terpandu dengan keilmuan,
manakala keilmuan pula asasnya adalah objektiviti dan bukan sentimen.
Saya
melihat sejak awal isu kalimah Allah ditunggangi prinsip yang salah
maka kewajaran ilmu yang sepatutnya memandu prinsip dikuasai oleh
sentimen lalu objektiviti tajuk menjadi tersasar dari perbincangan yang
ilmiah dan mendasar.
PRINSIP
Prinsip Islam dalam hubungan dengan bukan Islam terbina atas asas Rahmatan lil ‘Alamin.
Kesejahteraan yang Islam angkat dan usung mencakupi perlindungan kepada
kebebasan beragama dan hak untuk agama lain melaksanakan keperluan
agamanya.
Prinsip
Islam juga mempertahankan hak agama lain dari dicerobohi kerana atas
nama kemanusiaan tiada siapa yang berhak menodai atau memaksa umat lain
menerima agamanya.
Dalil
kepada prinsip di atas dipraktikkan sepanjang penguasaan tamadun Islam
yang merentasi Timur dan Barat dunia. Kewujudan agama lain di bawah
pemerintahan Islam tidak pernah dinafikan, khusus dengan pengikut ahlul
kitab (Kristian dan Yahudi), Islam senantiasa menganggap mereka sebagai
saudara Ahlul Kitab.
Walaupun
kebanyakan mereka menggunakan kalimah Allah dalam kitab Injil mereka
dengan bahasa Arab, namun ia tidak pernah menjadi isu, bahkan tidak
pernah umat Islam takut jika digunakan kalimah itu atas alasan akan
berlaku kemurtadan.
Ia tidak menjadi isu kerana prinsip Rahmatan (Sejahtera)
membenarkan, maka siapalah kita hendak menodai prinsip ini. Keagungan
prinsip ini dalam konteks hak agama lain ditafsirkan oleh asas yang
cukup suci dalam Islam iaitu ‘Tiada paksaan dalam beragama’.
Ia
bukan sahaja bermakna kita tidak boleh memaksa orang lain ke dalam
agama Islam tapi juga bermakna kita tidak boleh mencampuri urusan agama
lain dalam kegiatan seharian mereka.
Siapalah kita hendak memaksa kalimah yang sama yang mereka guna seperti Allah mesti difahami menurut kehendak agama kita?
Antara tanda kebesaran Allah adalah menjadikan kewujudan agama berbeza-beza sebagai sesuatu yang berkekalan sifatnya. ‘Wala yazaluna mukhtalifeen‘ apabila ada perbezaan agama maka perbezaan teologi pasti akan berlaku.
Mampukah
kita mengubah panduan Ilahi dengan melarang agama lain menggunakan
perkataan yang kita pakai dengan penafsiran yang berbeza-beza?
Sebab
itu prinsip ini senantiasa dipelihara oleh ulama dan umarak silam bagi
memartabatkan Rahmatan Islam kepada manusia yang berbilang agama.
KEILMUAN
Kebenaran
yang kita junjung tidak bererti kita harus mewajarkan ‘kesesatan’ orang
lain dengan mencerobohi hak mereka. Jika perasaan itu tidak terkawal
maka akan huru-hara perhubungan antara agama lantas keilmuan Islam
memimpin hubungan ‘benar dan sesat’ ini melalui nilai peradaban yang
tinggi iaitu dialog dan perdebatan yang sihat.
Maka Islam telah menggariskan pendekatan bil hikmah wal mauizatul hasanah (hikmah dan kata nasihat) dan jidal billati hia ahsan (berdebat secara sihat).
Inilah
keilmuan yang memandu sentimen dan emosi demi memelihara tujuan Islam
dibangkitkan oleh Allah iaitu Kedamaian dan Rahmatan kepada semua.
Sebab
itu semua buku dalam daerah keilmuan yang mendebatkan sama ada kalimah
Allah boleh dipakai oleh bukan Islam atau tidak adalah dalam aspek
perdebatan intelektual dan bukan undang-undang yang menghalang maksud
kebebasan agama yang dijunjung oleh Islam.
Memelihara
kemurnian prinsip ini lebih utama dari melayani perasaan puak sempit
agama dan rasis yang tidak bertanggungjawab. Adakah para hakim kita
melayan prinsip Islam atau melayan kerenah sebahagian manusia bigot yang
jahil?
SEMPIT AGAMA
Mereka
yang membaca Islam atas sentimen kebencian pada agama lain harus
memahami bahawa di sana Islam telah meletak disiplin dan kerangka yang
jelas hubungan antara agama.
Pernyataan
keras Islam terhadap ‘kesesatan’ adalah berpandukan kepada premis haq
dan batil, tauhid dan kesyirikan. Begitu juga dalam membentangkan premis
permusuhan yang berpotensi menggugat keberadaan Islam.
Adapun
tanpa suasana yang disebutkan maka Islam meletakkan kembali asas
kesuciannya memelihara hak kebebasan, hak beribadat agama lain dan hak
keperluan mereka. Itu adalah asal dan asasnya.
Permusuhan
Islam kepada orang lain adalah atas sikap permusuhan orang kepadanya
kerana Islam juga perlukan kekuatan. Selain daripada alasan ini maka
asasnya ialah kedamaian dan kesejahteraan.
Apakah kalimah Allah digunakan oleh penganut Katolik diwarnai konteks permusuhan? Ataukah ia konteks menyatakan haknya?
Golongan
sempit agama terpaksa lebih teliti dalam melanggani isu ini. Teori
memurtadkan orang Islam jika benar ada kerana kekeliruan perkataan mesti
didatangkan dengan bukti yang jelas, dan saya yakin para hakim yang
membuat keputusan jika membuat keputusan atas andaian yang hipopetikal
dan dalam kes yang mungkin (jika ada) terlalu terasing.
Bolehkah hanya dengan andaian sesuatu hukum itu ditetapkan?
Mereka
tidak akan bergelar hakim jika mereka bukan orang yang bijak dan
berhikmah kerana kesan penghakiman akan memberi implikasi yang kepada
prinsip besar Islam iaitu Prinsip Kesejahteraan.
APA SELEPAS INI?
Saya
bangun awal pada hari raya pertama untuk membuat persediaan khutbah
Aidiladha di Masjid Al Huda Sungai Ara, Pulau Pinang. Di waktu yang sama
saya terdengar sebelum Subuh takbir raya dengan suara yang merdu dari
corong masjid berdekatan rumah ayah saya iaitu Almarhum Haji Yusof Rawa
di Gelugor.
Laungan Allahu Akbar saya sambut dalam hati saya sambil air mata saya berlinangan dan sempat saya berdoa.
“Ya
Allah Engkau maha mengetahui hambamu, berikanlah aku kejelasan dan
kekuatan untuk mengagungkan nama-Mu dengan menitipkan Rahmah-Mu di mata
manusia, berikan aku kekuatan untuk berhujah dengan manusia melalui
prinsip dan bukan melalui kemarahanku...”
Tanpa disedari kedengaran azan Subuh selesai doa saya pada hari raya Aidil Adha itu lantas saya terus tertanya apa selepas ini?
________________________
Penulis
ialah pengerusi pertama bagi South East Forum for Interfaith Networking
for Peace dan telah menulis pengalaman berdialog antara agama di dalam
buku terbaru, Berdialog Dengan Gereja: Sebuah Travelog Kedamaian.