http://saifulislam.com,
|
30 Dis 2012
|
21/12/2012
“Bagaimana kami hendak menjawab kepada anak-anak yang semakin
meningkat remaja, persoalan mengapa mereka perlu bertudung, kenapa kena
bataskan pergaulan antara lelaki dan perempuan serta hal-hal lain yang
sering menjadi persoalan mereka?” salah seorang sahabat yang hadir di
dalam halaqah kami bertanya.
Ia persoalan yang berat.
Menjawabnya secara mudah akan seperti memandang remeh dan enteng persoalan itu.
Kepala saya ligat berfikir.
Hari ini, saya sedang berhalaqah dengan rakan-rakan komuniti Malaysia
yang berkampung di Lucan, Dublin. Kami berbicara tentang Ibrah
Daripada Surah Luqman. Soalan yang hadir daripada ibu bapa yang
membesarkan anak-anak mereka di ‘negeri orang’. Ironinya, soalan yang
sama telah beberapa kali saya terima daripada ibu bapa yang membesarkan
anak-anak di kampung halaman sendiri.
Di Malaysia.
“Saya tiada jawapan mudah untuk soalan puan. Menjawabnya secara mudah
akan seperti memandang persoalan itu remeh sedangkan persoalannya
sangat besar” saya berkongsi pandangan.
Satu perkara yang boleh kita analogikan, apabila seorang pesakit
sentiasa mengeluh tentang tidurnya yang tidak lena, banyak berdengkur,
diabetis yang tidak sembuh, celah peha dijangkiti kulat dan badan
sentiasa penat, semua masalah itu serius dan mengganggu saban hari.
Namun apakah semua itu masalah sebenar, atau segalanya datang daripada
masalah yang lebih mendasar?
Inilah yang membawa perbincangan kami malam tadi kepada kerangka Surah al-Kahf.
Surah al-Kahf memahamkan kepada kita bahawa manusia bertindak tanduk, tidak secara rawak
(random).
Keputusan-keputusan harian kita, merupakan jelmaan perisian dalaman
diri yang menjadi sasaran serangan Dajjal, dan Surah al-Kahf pula
melindungi perisian itu daripada serangan tersebut.
Apabila kita memberikan anak-anak
pendidikan agama, iceberg ini boleh membantu kita membuat penilaian
sejauh manakah anak-anak malah diri kita sendiri telah berjaya
‘beragama’.
Jika ritual yang menjadi penilaian, ritual mungkin berlegar hanya pada tip of the iceberg.
Namun kita perlu bertanya, adakah anak kita mempercayai sesuatu dengan cara percaya Islam?
Apa aqidahnya?
Bagaimanakah cara anak kita berfikir dan
melihat? Adakah mereka memandang dengan pandangan Islam? Adakah mereka
memandang kehidupan ini dengan pandangan hidup Islam?
Apakah sistem nilai mereka? Adakah mereka
menilai baik dan buruk, penting dan tidak penting, berharga dan tidak
berharga, berasaskan kepada nilai Islam?
Ini adalah di antara beberapa persoalan
dasar yang boleh ibu bapa jadikan ia sebagai asas untuk memantau
perkembangan proses beragama anak-anak.
“Anak saya minat benar dengan Lady Gaga!” kata seorang ibu dalam salah sebuah program yang pernah saya kendalikan.
“Minat lagu atau menjadikan Lady Gaga sebagai idola?” saya cuba mendapatkan kepastian.
“Lady Gaga itu menjadi inspirasinya!” kata ibu berkenaan. Gelisah.
Biar pun si ibu dan anaknya sama-sama
beraqidah Islam, tetapi ada missing link antara aqidah mereka dengan
cara mereka memandang kehidupan. Lady Gaga itu entahlah apa agamanya,
tetapi cara pandang hidupnya, ialah pada melihat setiap manusia memiliki
dirinya sendiri dan berhak menentukan apa yang baik dan buruk untuk
dirinya, dan manusia lain perlu menghormatinya, biar seganjil mana pun
ia.
Hakikatnya itu bukan pandangan hidup Islam.
Bagaimana seorang anak Muslim, yang diajar
Aqidah Islam, boleh memiliki pandangan hidup yang bertentangan dengan
Islam? Lalu seterusnya berpegang dengan sistem nilai yang jauh daripada
Islam?
Mungkin Aqidah yang dipelajari, dipelajari
secara random dan tidak akhirnya berumusan. Sedangkan dalam semua-semua
topik Aqidah kita, sepatutnya ia berakhir dengan kejayaan menjawab
tiga soalan utama iaitu:
- Siapa aku?
- Siapa Allah?
- Apakah makna kehidupan ini?
Jawapan kepada tiga soalan itulah yang membentuk cara pandang dan cara fikir Islam.
- Aku hamba Allah.
- Allah Tuhan dan Penciptaku.
- Hidup ini adalah kehambaanku kepada Allah.
Maka pandangan hidup kita akan menjadi pandangan hidup Islam.
Lalu apa yang penting di sisi Islam, pentinglah di sisi kita.
Apa yang utama di dalam Islam, utamalah di sisi kita.
Solat.
Tudung.
Batas-batas pergaulan.
Mungkin masih culas kerana gangguan nafsu, tetapi tidak lagi berbentuk mempersoalkan.
Pokoknya, mendidik anak-anak di era Dajjal ini tidak cukup sekadar melunaskan tuntutan
tip of the iceberg.
Kita perlu mendasar.
Ke dalam.
Dan bertuahlah ibu bapa yang ada upaya berbual dengan anak-anak,
kerana perbualan ini menyinarkan harapan untuk persoalan ini dikongsi
oleh guru pertama dan guru terbaik anak-anak kita.
Ibu dan bapa!
TUJUH BUAH FIKIRAN
- Ibu bapa perlu membezakan di antara masalah yang kelihatan dengan
masalah yang sebenar. Masalah anak-anak seperti tudung, solat, pergaulan
bebas, perlu dinilai apakah ia masalah yang sebenar atau ia merupakan
simptom kepada satu masalah lain yang lebih mendasar.
- Manusia tidak bertindak tanduk secara random. Perbuatan manusia
mempunyai mekanisme yang jika difahami, boleh membantu kita mengenal
pasti mengapa masalah-masalah yang kelihatan itu timbul.
- Surah al-Kahf memberikan kerangka bahawa perbuatan manusia adalah hasil daripada
- Sistem kepercayaan
- Sistem fikir dan lihat (pandangan hidup)
- Sistem nilai
- Pendidikan agama mesti dicerakinkan kepada elemen-elemen yang membentuk kepercayaan, cara pandang dan fikir, serta cara menilai.
- Ibu boleh boleh menilai, semasa anak membuat pilihan (misalnya
pakaian), adalah pilihannya merupakan pilihan yang mencerminkan
kepercayaan dan pandangan hidup Islam, atau bagaimana?
- Perbualan tentang Islam bersama anak-anak boleh dipecahkan kepada elemen-elemen itu tadi, seperti:
- “jom kita berdoa, Allah pasti membantu” (kepercayaan)
- “kita kena berusaha sebaik mungkin, kemudian baru bertawakkal (kepercayaan)