Pengajaran daripada isu “Listen Listen Listen”
6 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -
Dalam
tempoh seminggu ini, tiba-tiba seluruh Malaysia mengfokus kepada dua
nama baru iaitu Bavani KS dan Sharifah Zohra. Yang menariknya, pandemik
yang dikenali sebagai isu “Listen Listen Listen” ini hanya meletup di
alam maya. Video yang memaparkan adegan Bavani sedang bertanya soalan
dalam sebuah forum di UUM telah dihalang oleh Sharifah Zohra selaku
moderator ini, telah ditonton oleh hampir 0.7 juta penonton di laman
Youtube dan dikongsi oleh lebih 31 000 pengguna facebook. Video ini juga
telah mendapat respon oleh beberapa tokoh politik negara,
tokoh
masyarakat, agamawan, presiden MPP universiti-universiti , dan NGO-NGO
di Malaysia. Pelbagai kartun, lagu parody, iklan produk, dan
lawak jenaka yang berkaitan isu ini juga telah tersebar luas di laman
sosial. Isu ini bukan sekadar sebuah peristiwa semata-mata, tetapi
banyak pengajaran tersurat yang patut dipandang oleh semua.
Pertama, hujah fakta lawan hujah auta. Sentimen orang tua vs orang
muda sering kali dijadikan modal untuk mematikan hujah orang yang lebih
muda dari kita. Inilah praktikaliti peribahasa “hormati yang tua,
sayangi yang muda” yang telah disalahgunakan. Malah, kes seperti ini
pernah berlaku dalam dewan rakyat sebagaiman yang telah tersebar di lama
youtube, apabila Ahli Parlimen Pasir Salak menidakkan fakta-fakta dari
Ahli Parlimen Gombak dengan hujah supaya Ahli Parlimen Gombak jangan
kurang ajar dengan orang tua sepertinya. Sentimen karut ini perlu segera
di-bakul sampahkan dari minda masyakat Malaysia, atau kita akan
berhadapan dengan lambakan anak muda yang sekadar menjadi pak turut dan
bengap berfikir.
Kedua, pembodohan mahasiswa. Agenda pembodohan supaya mahasiswa
menjadi hamba kerajaan sangat ketara di universiti-universiti. Tindakan
mewajibkan mahasiswa hadir ke program “brainwash” atau akan berhadapan
dengan pemotongan merit, mengumpan dengan hadiah lumayan, mengugut
mahasiswa yang ingin berpolitik, ugutan biasiswa dipotong, momokan
supaya “mahasiswa bersyukur pada kerajaan”, dan lain-lain bentuk
pembodohan. Mahasiswa yang akan ke luar negara diwajibkan hadir ke
kursus “brainwash” Biro Tatanegara (BTN) yang kononnya memupuk sifat
patriotisme, tapi hakikatnya diselit dengan cerita perkauman,
memburukkan pemimpin parti lawan, dan bermotifkan kepentingan politik.
Mahasiswa yang tidak bodoh sahaja akan menyedari bahawa mereka telah
terjerat dengan agenda pembodohan.
Ketiga, isu pendidikan percuma kembali bergema. Sikap masyarakat
Malaysia rupanya sangat bergantung pada peristiwa. Cakna kepada isu
Palestin hanya bangkit apabila Israel menyerang. Isu Pendidikan percuma
hanya dijulang apabila berlaku peristiwa penurunan bendera oleh Adam
Adli & tragedi malam merdeka di UPSI. Tahniah kepada Bavani yang
sekali lagi jadi pencetus kepada perbincangan tentang Pendidikan
percuma. Momentum kesedaran tentang peri penting dan kemampuan negara
untuk melaksanakan pendidikan percuma harus sentiasa dihangatkan
sehingga PRU-13 nanti, seandainya masyarakat ingin melihat cadangan ini
berjaya dilaksanakan.
Keempat, kuasa media alam maya. Andai dahulu jatuh bangun populariti
seseorang bergantng pada cerita dari media kerajaan, tapi sekarang tidak
lagi. Arab Spring juga dimulakan melalui letupan isu di alam maya.
Fenomena Ustaz azhar Idrus juga tersebar melalui alam maya. Malah, BN
sendiri mengakui tsunami PRU 2008 lalu juga adalah kesan kesedaran di
alam maya. Dalam isu Bawani ini, sekalipun nama mereka berdua ini tidak
pernah disebut di media kerajaan, tapi gelombang di media alam maya
seolah telah menobatkan Bavani sebagai heroin Malaysia, dan Sharifah
Zohra dijangka mengalami tekanan minda yang hebat untuk berhadapan
dengan maysrakat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan