KERJA KURSUS SEJARAH TINGKATAN 1 : SEJARAH DIRI DAN KELUARGA
1. ELEMEN 1 : Mengumpul fakta
- Majalah, akhbar, jurnal, buku, internet, orang sumber, CD/DVD
- Majalah, akhbar, jurnal, buku, internet, orang sumber, CD/DVD
2. ELEMEN 2 : Merekod fakta / Hasil Kajian
1. Muka hadapan (cover page)
· Sila rujuk Keratan 1
2. Isi Kandungan
· Sila rujuk Keratan 2
3. Penghargaan – Ucapan terima kasih kepada ibu bapa, guru sejarah, rakan-rakan dan saudara-mara atas bantuan yang diberikan
4. Objektif Kajian
· Sila rujuk Keratan 3
5. Kaedah kajian
· Sila rujuk Keratan 4
6. Laporan Kajian A. Salasilah keluarga
Carta keluarga (Family Tree) – Sila rujuk Keratan 5
B. perkembangan diri dan keluarga. Ceritakan biodata setiap ahli keluarga -
Rujuk Keratan 6.
C. Tokoh dalam keluarga ( orang yang paling kamu sanjungi dan hormati dalam keluarga -
kelayakan pendidikan, pencapaian, sumbangan terhadap keluarga dan teladan yang dapat
dipelajari ) . D.Peristiwa bersejarah keluarga
§ hari perkahwinan/ulang tahun.
§ berpindah ke tempat lain
§ melawat/melancong
§ rumah terbakar
§ banjir
§ kematian
§ anugerah cemerlang/pingat
§ konvensyen/konvokesyen
§ majlis rasmi/kursus /seminar
§ dan lain-lain
7. Rumusan – Sila rujuk Keratan 7
8. Lampiran
· Gambar yang berkenaan
· Dokumen-dokumen berkaitan
§ Salinan Sijil kelahiran,
§ Sijil perkahwinan,
§ Kad pengenalan,
§ Kad pekerjaan,
§ Sijil-sijil sekolah
§ Sijil penghargaan
§ Majalah
§ Lain-lain sumber
· Rakaman tv
· Sijil anugerah/ Sijil pengiktirafan
· Pingat-pingat (gambar)
· Potongan akhbar
· Surat rasmi
. Sijil kematian
9. Rujukan
· Orang sumber yang memberikan maklumat yang berguna seperti
ibu,bapa, datuk, nenek dan sebagainya.
· Sertakan nama penuh mereka, umur, No kad pengenalan, Alamat rumah,
No telefon dan emel.
10. Esei
· Tajuk : Menyayangi diri dan keluarga
· Soalan : Bagaimanakah anda seharusnya menyayangi keluarga anda?
§ Tulis esei anda melebihi 100 patah perkataan
§ Masukkan sekurang-kurangnya empat (4) unsur-unsur patriotisme
CONTOH :
Keratan 1
SEJARAH 21/2
KERJA KURSUS
Nama : ______________________________________________
Nombor Kad Pengenalan : ______________________________________________
Nama dan Alamat Sekolah : SMK Agama Johor Bahru
Jalan Anggerik 21, Taman Johor Johor81100 Johor Bahru, Johor.
Tajuk Kerja Kursus : Sejarah Diri dan Keluarga
Nama Guru Sejarah : ______________________________________________
Skor :
Elemen
|
Markah
|
Elemen 1 Mengumpul Fakta Sejarah
| |
Elemen 2 Merekod Fakta Sejarah
| |
Elemen 3 Penerapan Unsur Patriotisme
| |
Jumlah Markah
| |
Kod
| |
Tahap Pencapaian
| |
Tandatangan guru,
____________________
Bil.
|
Butir-butir
|
Muka surat
|
1.
|
Tajuk
|
(i)
|
2.
|
Isi Kandungan
|
(ii)
|
3.
|
1.0 - Penghargaan
|
(iii)
|
4.
|
2.0 - Objektif Kajian
|
(iv)
|
5.
|
3.0 - Kaedah Kajian
|
(v)
|
6
|
4.0 - Laporan Kajian
4.1 - Salasilah keluarga
4.2 - Perkembangan diri dan keluarga
4.3 - Tokoh dalam keluarga
4.4 - Peristiwa bersejarah dalam keluarga
|
(mula dengan nombor 1)
|
7.
|
5.0 - Rumusan
| |
8.
|
6.0 - Lampiran
| |
9.
|
7.0 - Rujukan
| |
10.
|
8.0 - Esei
| |
Keratan 3
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Kajian yang dibuat oleh saya untuk menyediakan folio Sejarah ini mempunyai beberapa
objektif seperti yang berikut:
a) Saya dapat mengenali dan memahami asal usul keluarga saya
b) b)
Saya boleh menghubung kait dan membentuk salasilah keluarga saya
bermula dari datuk dan nenek saya sehingga kepada generasi saya
c) c) . Saya dapat mengenali dan memahami dengan lebih dekat setiap anggota keluarga saya
d)
Saya boleh berasa bangga dan sayang kepada keluarga saya atas segala
kemajuan yang dicapai oleh keluarga saya
e) e). Saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganalisis maklumat tentang keluarga saya
Keratan 4
3.0 KAEDAH KAJIAN
Kaedah-kaedah kajian salasilah keluarga yang saya gunakan adalah seperti berikut:
a) Kaedah temuramah
Saya
telah menemuramah orang sumber yang merupakan ibu bapa saya bagi
mengetahui dengan lebih lanjut beberapa peristiwa sama ada melalui
penglibatan mereka secara langsung dalam peristiwa itu atau sekadar
menyaksikannya.
b) Kaedah pemerhatian
Saya
melihat dan mengkaji perkembangan orang sumber iaitu ibu bapa saya dari
segi aktiviti yang mereka lakukan, hobi dan tingkah laku mereka.
c) Kaedah analisis dokumen
Saya
melihat dan mengambil maklumat daripada buku catatan harian ibu bapa
saya, dokumen-dokumen penting yang disimpan oleh ibu bapa dan mengumpul
beberapa gambar dari album keluarga.
Keratan 5
|
Keratan 6
Di bawah Perkembangan Diri dan Keluarga, anda boleh menyenaraikan kesemua maklumat tentang biodata anda dan ahli keluarga anda seperti di bawah :-
Bapa
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Buku kegemaran
§ Haiwan kegemaran
| |
Bapa
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Buku kegemaran
§ Haiwan kegemaran
|
Abang (jika ada)
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan / Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Haiwan kegemaran
| |
Kakak (jika ada)
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan / Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Haiwan kegemaran
|
Adik Lelaki/Perempuan (jika ada)
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Haiwan kegemaran
| |
Saya
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Sekolah Rendah
§ Sekolah Menengah
§ Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan/Filem/Drama kegemaran
§ Haiwan kegemaran
§ Tempat kegemaran
§ Laman Web kegemaran
§ Subjek kegemaran
§ Guru kegemaran
§ Kawan-kawan karib
|
Keratan 7
5.0 RUMUSAN
Sesungguhnya dengan membuat kajian ini saya telah memperolehi
pelbagai info mengenai sejarah diri dan keluarga saya yang selama ini
belum pernah saya ketahuinya. Melalui kajian ini, saya dapat mengetahui
asal-usul dan salasilah keluarga saya yang seterusnya membantu saya
mengetahui dengan lebih mendalam tentang sejarah-sejarah yang berlaku
dalam keluarga saya.
Selepas
penyempurnaan kajian ini, saya juga dapat mengenali ahli keluarga dan
saudara-mara dengan lebih rapat lagi. Ini dapat mengeratkan lagi
hubungan kekeluargaan dan hubungan silaturahim yang sedia terjalin.
Perasaan cinta dan bangga juga dapat dipupuk terhadap ahli keluarga
setelah membuat kajian ini. Perasaan ini akan lebih mendekatkan lagi
ahli keluarga antara satu sama lain.
Kajian
ini juga telah membolehkan saya menguasai kemahiran yang berguna.
Antara kemahiran tersebut ialah kemahiran mencari, mengumpul, dan
menganalisis maklumat dan data mengenai salasilah keluarga saya.
Diharapkan rakan-rakan yang lain turut memanfaatkan kebaikan-kebaikan
yang saya alami dalam melaksanakan Kerja Kursus Sejarah Tingkatan 1 ini.
Nama:
Tingkatan :
Tugasan semasa cuti 2 minggu ini, anak-anak didik cikgu hanya perlu mengumpulkan bahan bukti untuk lampiran iaitu :
1.
Surat beranak sendiri, ibu dan bapa
2. Kad
pengenalan sendiri, ibu dan bapa
3. Sijil nikah ibu bapa4. Sijil-sijil penghargaan yang pernah anak-anak terima di sekolah rendah
5. Gambar-gambar ahli keluarga
6. Gambar peristiwa penting yang memberi makna dalam keluarga
( contohnya hari raya, perkahwinan keluarga, percutian atau saat-saat gembira bersama
keluarga )
7. Gambar tokoh keluarga dan sedikit huraian diri dan pencapaian tokoh yang boleh dicontohi.
8. Biodata diri dan keluarga ( nama penuh, tarikh lahir dan salasilah keluarga )
Pastikan anak-anak didik pulang semula ke sekolah dengan bahan-bahan di atas dan bawa juga bahan untuk buku skrap/folio yang secukupnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan