Agama Islam menuntut dakwah dilaksanakan di mana saja kita berada. Antaranya, di atas beberapa sebab:
1. Untuk Menyelamatkan Diri Daripada Azab Allah
1. Untuk Menyelamatkan Diri Daripada Azab Allah
Firman Allah:
إِنَّ
الَّذِينَ تَوَفَّاهُمْ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ قَالُوا
فِيمَ كُنتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا
أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُوْلَئِكَ
مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا
Ertinya:
"Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan
menganiayai diri sendiri,(kepada mereka) malaikat bertanya: Dalam
keadaan bagaimana kamu ini?
Mereka menjawab: Adalah kami orang-orang yang tertindas di negeri (
Mekah). Para malaikat berkata; “Bukankah bumi Allah itu luas sehingga
kamu dapat berhijrah ke bumi itu? 0rang-orong itu ditempatnya di neraka
Jahannam dan Jahanam itu seburuk-buruk tempat kembali." ( An-Nisa`: 97)
Ayat
ini ditujukan kepada orang yang tinggal di daerah kafir sedang ia mampu
berhijrah ke daerah lain. la dikira telah menzalimi diri sendiri jika
terus tinggal di daerah itu tanpa melaksanakan aiaran Islam.
Imam Malik berkata: “Tinggalkanlah negeri yang penuh dengan perbuatan mungkar sedangkan mereka tidak segan-segan untuk mengerjakan kemungkaran itu."
Oleh itu, jika tiada ada sebuah pun negara yang melaksanakan syariat Islam bagi seseorang Muslim itu berhijrah kepadanya, maka tiada ada pilihan lain bagi Muslim tersebut melainkan dengan melaksanakan dakwah untuk merubah masyarakatnya tersebut.
Oleh itu, jika tiada ada sebuah pun negara yang melaksanakan syariat Islam bagi seseorang Muslim itu berhijrah kepadanya, maka tiada ada pilihan lain bagi Muslim tersebut melainkan dengan melaksanakan dakwah untuk merubah masyarakatnya tersebut.
Firman Allah:
وَإِذْ
قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ
أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ
وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُون فَلَمَّا
نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنْ
السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا
يَفْسُقُونَ
ُErtinya:"Dan
(ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: “ Mengapa kamu
menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka
dengan azab yang amat besar ? Mereka menjawab: `Agar kami mempunyai
alasan (pelepas tangunggungjawab) kepada
Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa.`Maka tatkala mereka melupakan apa
yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang
melarang dari perbutan jahat dan Kami timpakan kepada orang-orang yang
zalim seksaan yang keras disebabkan mereka selalu berbuat fasiq.” ( Al-A`raf: 164-165)
Ayat di atas menjelaskan bahawa melaksanakan dakwah
walau masyarakat telah bergelumbang dengan maksiat dan kemungkaran
tetap menjadi tanggungjawab seseorang muslim. Tindakan ini menjadi
alasan seseorang muslim di hadapan Allah kelak bahawa ia tidak
mengabaikan tugas untuk mencegah kemungkaran di dalam masyarakatnya.
2. Untuk Menyelamatkan Ummah
Tujuan
musuh-musuh Islam adalah untuk melemahkan umat Islam sendiri. Mereka
sentiasa berusaha untuik menutup kebenaran dan menegakkan keadilan. Oleh
itu umat Islam wajib bangkit menentang rencana dan kerja-kerja jahat
pihak musuh. Sekiranya kemungkaran ini tidak ditentang, maka akan
meluaslah kerosakkan kepada seluruh manusia dan masyarakatnya. Apabila
Allah menurunkan azab-Nya ke atas kaum yang zalim dan ingkar kepada-Nya,
maka Allah akan meliputi seluruhnya tanpa membezakan di antara yang
zalim dan yang soleh.
Firman Allah:
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
Ertinya:” Dan
peliharalah dirimu daripada seksaan yang tidak khusus menimpa
orang-orang yang zalim saja di antara kamu.Dan ketahuilah bahawa Allah
amat keras siksaan-Nya.” ( Al-Anfal: 25)
Firman Allah:
لُعِنَ
الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ
وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ
Ertinya:” Telah
dilaknati orang-orang kafir dan bani Israel dengan lisan Nabi Daud dan
Isa Ibn Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka derhaka dan selalu
melampui batas.Mereka satu sama lain tidak melarang tindakan mungkar
yang mereka perbuat (Al-Maidah: 78)
يا رسول الله: أنهلك وفينا الصالحون، قال : نعم إذا كثر الخبث
ُErtinya:” Wahai Rasulullah, Apakah kami
akan binasa juga sedangkan ada di kalangan kami orang-orang yang masih
berbuat baik?. Rasulullah s.a.w menjawab: Ya, apabila telah melata
kejahatan.” ( Riwayat Muslim)
Rasulullah
s.a.w telah mengibaratkan hidup bermasyarakat seperti hidup di atas
kapal yang sedang belayar di tengah-tengah lautan:
"مثل
القائم في حدود الله والواقع فيها كمثل قوم استهموا على سفينة فصار بعضهم
أعلاها وبعضهم أسلفها وكان الذين في أسلفها إذا استقوا من الماء مروا على
من فوقهم. قالوا أنا خرقنا من نصيبنا خرقا ولم نؤذ من فوقنا فإن تركواهم
وما أرادوا هلكوا جميعا وإن أخذوا على أيدهم نجوا ونجوا جميعا"
Ertinya:” Umpama
orang-orang yang tinggal dalam sempadan-sempadan Allah itu adalah
seperti suatu kumpulan manusia yang menaiki sebuah kapal. Setengah duduk
ditingkat atas manakala setengah pula duduk di tingkat bawah.
Orang-orang yang duduk di tingkat bawah itu bila hendak mengambil air
(dari laut) terpaksalah mereka melalui tempat yang diduduki oleh
orang-orang di sebelah atas, lalu mereka berkata:`kalau kita tebuk
lubang di sebelah bawah kita ini untuk mendapatkan air tentu kita tidak
akan menganggu orang-orang di sebelah atas`. Maka kalaulah mereka itu
dibiarkan melakukan apa yang mereka niatkan itu nescaya semua orang yang
di atas kapal itu akan binasa. Kalau mereka dicegah nescaya kesemuanya
akan selamat.”
( Riwayat Bukhari dan Muslim)
Ibn. Abbas berkata:
"Allah
telah memerintahkan kepada orang-orang yang beriman agar tidak redha
dengan kemungkaran yang berlaku di tengah-tengah mereka. Apabila mereka mengakui kemungkaran itu maka azab Allah akan menimpa mereka semua, baik yang melakukannya mahupun orang yang baik- baik."
Berkata Umar Ibn. Abd. Aziz:
" Bahawa
sesungguhnya Allah tidak mengazab orang ramai dengan sebah perbuatan
orang-orang perseorangan. Tetapi kalau maksiat dilakukan terang-terangan
sedang mereka (orang ramai ) tidak mengingatkan , maka
keseluruhan kaum itu berhak mendapat seksa."
3. Untuk Memenuhi Sifat Mukmin Sejati.
Firman Allah:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
Ertinya:” Kamu
adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh
kepada ma`ruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah” (Ali-Imran: 110)
Firman Allah Taala:
وَلْتَكُنْ
مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ
وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ
Ertinya:” Dan
hendaklah ada di kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada
kebajikan, menyuruh kepada makruf dan mencegah dari yang mungkar,
merekalah orang-orang beriman.” (Ali-Imran: 104)
Tugas
menyuruh kepada ma`ruf dan mencegah yang mungkar ini juga meletakkan
orang-orang yang beriman sebagai saksi-saksi atau pemimpin ke atas
seluruh umat manusia.
Firman Allah:
Ertinya:“Dan
demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu menjadi saksi atas
(perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas
(perbuatan) kamu.” (Al-Baqarah: 143)
Oleh
itu identiti orang-orang yang beriman sebagai umat terbaik Cuma akan
wujud sekiranya mereka melaksanakan dakwah di jalan Allah.
Rasullulah
(s.a.w) telah menjelaskan bahawa peringkat-peringkat keimanan seseorang
muslim itu bergantung kepada kesanggupannya untuk mencegah kemungkaran
demi untuk mengembangkan yang makruf.
Sabda Rasullulah (s.aw):
Ertinya:”Barangsiapa
dari kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubah dengan tangannya,
apabila tiada kuasa maka dengan lidahnya, apabila tidak kuasa dengan
hatinya dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (Muslim)
Ibn. Mas'ud berkata:
Ertinya:"Binasalah orang yang tidak rnengenali dengan hatinya yang mana makruf dan yang mana mungkar."
4.Untuk Membezakan Diri Daripada Golongan Munafiq.
Ertinya:“Orang-orang
munafiq laki-laki dan perempuan, sebahagian mereka dengan sebahagian
yang lain adalah sama, mereka menyuruh membuat yang mungkar dan melarang
berbuat yang ma`ruf.” (At-Taubah:67)
Ayat
di atas menerangkan bahawa orang-orang munafiq, laki-laki dan
perempuan, mempunyai satu risalah dalam hidup mereka; iaitu menghalangi
jalan Allah, menyuruh berbuat mungkar, membelenjakan harta untuk jalan
kejahatan dan menegah berbuat baik serta berlaku kikir terhadap
kerja-kerja kebajikan.
Oleh
itu dakwah yang sebenar ataupun amar ma`ruf dan nahi mungkar adalah
tugas yang membezakan di antara orang-orang mukmin dengan orang-orang
munafiq.
Firman Allah:
Ertinya:"Dan orang-orang yang beriman, laki-laki dan perempuan sebahagian mereka adalah penolong sebahagian yang lain. Mereka menyuruh yang ma`ruf dan mencegah kemungkaran."(At-Taubah: 71)
5.Untuk Mewarisi Jalan RasuIuIlah (s.a.w)
Ertinya:"Hai
Nabi kami mengutuskan engkau sebagai saksi, dan pembawa khabar gembira
dan pemberi peringatan dan untuk menjadi penyeru (daie ) kepada (Din)
Allah dengan se izin-Nya dan untuk menjadi cahaya yang menerangi." (Al-Ahzab:45-46)
Ertinya:Katakanlah;
“Jika kamu mencintai Allah ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu
dan mengampuni dosa-dosa kamu, Allah Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang."(Ali-Imran:31)
Firman Allah:
" Katakanlah:
Inilah ialanku yang lurus, aku dan orang-orang yang mengikuti aku
mengajak kamu kepada Allah dengan huiah yang nyata. Maha suci Allah dan
tidak aku termasuk orang-orang musryik.” (Yusuf-108)
6. Untuk Memastlkan Keutuhan Ummah
Firman Allah: Ertinya:"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan ) kebaikan dan taqwa dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan perlanggaran." (Al-Maidah;2)
Ertinya:"Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran.”
(IH)
Thursday, March 15, 2012
Tip Zuriat Baik & Isteri Solehah -Tok Guru N/Aziz
Tuan Guru Nik Aziz ketika berucap di majlis ceramah keibubapaan di KTC
KOTA BHARU, 14 Mac 12: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberikan tips istimewa kepada para pemuda untuk mendapatkan zuriat yang baik iaitu mencari isteri yang solehah.
“Isteri yang solehah dapat menerbitkan kebahagiaan rumah tangga di samping dapat mendidik anak-anak menjadi soleh,”ujarnya.
Sambungnya, isteri yang soleh lebih penting dari memilih kedudukan atau kekayaannya kerana apa yang ada itu adalah hak isterinya.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis ceramah keibubapaan ‘Zuriat Kita Tanggungjawab Kita’ anjuran Kelantan Trade Cantre (KTC) dan Buraqoil, di sini malam semalam.
Katanya, anak-anak bukan sahaja perlu diajar, sebaliknya turut diselangi dengan pendidikan.
Katanya, nasihat tidak akan sampai dengan sempurna pada anak-anak sekiranya mereka hanya diajar tanpa diterapkan dengan pendidikan bagi memudahkan golongan ini memahami setiap perkara yang diajar.
Tuan Guru bagaimanapun berkata, mereka bukan sahaja perlu dididik ketika berusia enam atau tujuh tahun sebaliknya sebelum mereka dibenihkan lagi.
“Suami isteri perlu menjaga akhlak serta membaca doa-doa yang diajar Rasulullah sebelum dan sewaktu ingin bersama pasangan masing-masing.
“Ianya amat penting bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku sekiranya waktu itu bermulanya percambahan zuriat,”ujarnya lagi.
Lebih 500 orang ibubapa termasuk kanak-kanak menghadiri program itu yang turut diadakan pertandingan hafazan kanak-kanak (lelaki). (Hrkh)
N/Aziz Adalah Produk Istimewa K'tan -Aziz Desa
KOTA BHARU, 15 Mac 12: Ketua Pegawai Operasi Kelantan Trade Cantre (KTC) Aziz Desa menyifatkan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat adalah produk istimewa di negeri itu.
Katanya, kerana keistimewaan yang ada pada Tuan Guru, masyarakat di negara ini termasuk luar negara datang khusus ke negeri Tadahan Wahyu itu semata-mata untuk bertemu dengan Tuan Guru dari dekat.
Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan program ceramah keibubapaan ‘Zuriat Kita Tanggungjawab Kita’ anjuran Kelantan Trade Cantre (KTC) dan Buraqoil, di sini malam tadi.
Aziz Desa, personaliti TV adalah bekas Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kedah, Tan Sri Sanusi Junid ketika Kedah diperintah oleh BN sebelum ini.
Pada masa yang sama beliau berkata, hasrat kerajaan Kelantan untuk menarik pelancong sempena Tahun Melawat Kelantan (TMK@12) seramai 6 juta orang akan berjaya.
Jelasnya, ini kerana pelbagai keunikan yang tersendiri dapat dinikmati oleh pelancong termasuk mengikuti kuliah seorang Menteri Besar di Dataran Ilmu, Kota Bharu.
“KTC akan bekerjasama dengan kerajaan negeri untuk menjayakan hasrat itu dan insyaallah, esok seramai 40 orang rombongan para guru dari Kedah akan menginap di sini dalam rangka lawatan mereka selama dua hari,”ujarnya. (Hrkh)
Tabung Haji Didakwa Aniaya Syarikat Orang Islam
KL 15 Mac 12: Seorang usahawan mempersoalkan tindakan Lembaga Tabung Haji yang didakwa telah menganiaya usahawan bumiputera dengan menganugerahkan satu projek kepada satu syarikat milik bukan Islam.
Pengarah urusan syarikat milik bumiputera itu, Abu Bakar Hasan mendakwa projek untuk membangunkan sistem giliran beratur untuk urusan kaunter itu pada asalnya telah dianugerahkan kepada salah satu anak syarikat Tabung Haji, Tetha Edge Berhad.
Namun, Tetha Edge sendiri tidak membangunkan projek itu tetapi telah menganugerahkannya pula satu syarikat bukan Islam, dakwanya.
Abu Bakar mendakwa, tindakan berkenaan merupakan perbuatan yang menganaktirikan syarikat milik orang Islam, sedangkan syarikat beliau sendiri, Virtual Softnet Solutions Sdn Bhd mampu menjalankan projek tersebut.
"Mengapakah syarikat TH yang mengumpul dana dari pendeposit Islam, menganaktirikan syarikat Islam, sedangkan ini adalah keperluan fardhu kifayah?" kata Abu Bakar dalam sidang media bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia semalam.
Abu Bakar berkata, syarikatnya Virtual Softnet Solutions Sdn Bhd juga "teraniaya" dan mengalami kerugian "beratus ribu ringgi" apabila tender itu tidak diperolehinya.
Beliau menjelaskan, Virtual Softnet "secara logiknya" patut menerima kontrak tersebut memandangkan syarikat berkenaan telah ditawarkan oleh TH untuk menjalankan satu projek perintis yang berkaitan dengan projek yang dipertikaikan itu.
Beliau mendakwa pihaknya telah diberikan "harapan yang salah" dan syarikat itu juga telah menghabiskan masa, tenaga dan wang ringgit untuk menumpukan kepada projek perintis itu.
Syarikat itu juga mengalami kerugian beratus-ratus ribu ringgit kerana tidak dapat menumpukan kepada peluang di tempat lain dan hanya menumpukan projek perintis itu sahaja, dakwanya.
"Logiknya (tender) itu diberikan kepada kami... Tender mahukan (syarat) kepada syarikat yang mengeluar sistem bagi melayakkan (untuk peroleh tender).
"Kami rasa teraniaya sebab enam bulan kami disuruh buat segala-galanya terhadap projek itu. Akhirnya ia diberikan kepada orang lain," katanya.
Abu Bakar mendakwa pihaknya menawarkan harga "paling murah", sebanyak RM2.3 juta dan berada dalam senarai tiga teratas, berbanding Tetha Edge yang menawarkan sebanyak RM2.4 juta selepas tender tersebut dibuka pada Oktober tahun lalu.
Abu Bakar menjawab beliau pernah bertemu dan mengadu kepada Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Ismi Ismail berhubung perkara itu pada pertengahan bulan lalu.
Bagaimanapun, Abu Bakar berkata pegawai berkenaan berkata "tidak boleh nak tolong" syarikat berkenaan.
Sementara, dalam sidang medianya di ibu negara semalam, Abu Bakar berkata pihaknya membuat aduan kepada kepada PPIM berhubung pemberian tender projek sistem itu di 120 buah cawangan Tabung Haji di seluruh negara.
Manakala Pengurus Besar Komunikasi Korporat Tabung Haji, Anis Zuhani Ahmad, ketika dihubungi berkata, pihaknya akan mengeluarkan kenyataan berhubung perkara tersebut secepat mungkin. (Mk)
Timbang Semula Hukum Hudud -Datuk Malek Nor
Malek Nor dan Aziz Desa dalam sessi sembang petang di KTC
KOTA BHARU, 14 Mac 12: Kerajaan diminta mengkaji semula undang-undang yang ada termasuk menimbang untuk melaksanakan hukum hudud khususnya berhubung jenayah memandangkan hukuman yang dikenakan terhadap ‘pendera’ kanak-kanak begitu ringan.
Bekas jaguh bina badan Asia, Datuk Malek Noor, berkata sekiranya kerajaan ingin melaksanakan hukuman hudud beliau adalah orang pertama yang akan menyokongnya.
Beliau berkata demikian kepada media selepas majlis sembang petang bersama Datuk Malek Nor sempena Pekan Buku anjuran bersama Dewan Bahasa dan Pusataka Wilayah Timur, Kelantan Trade Canter (KTC) dan Buroqoil.
Sembang Petang itu dikendalikan Ketua Pegawai Operasinya, Aziz Desa.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kenyataannya dalam ucapan sembangnya diawal majlis yang mengutuk kekejaman manusia mendera kanak-kanak termasuk ibubapa sendiri yang mencampak anak dari bangunan yang tinggi.
Ketika mengulas penderaan kanak-kanak, beliau tidak dapat menahan air matanya dari terus mengalir.
Malek seterusnya berkata, kerana undang-undang yang ada dalam negara begitu longgar menyebabkan pesalah termasuk orang lain tidak pernah berasa insaf dengan hukuman yang dikenakan.
“Setakat hukuman setahun, dua tahun kemudian lepas, tidak akan menginsafkan mereka.
“Andainya kerajaan berhasrat untuk melaksanakan hukuman hudud, saya adalah orang pertama yang akan menyokongnya kerana yakin hanya syariat Allah yang dapat mendidik manusia,”ujarnya.
Turut hadir pada program khas yang dianjurkan untuknya adalah isteri beliau, Datin Wan Asma Wan Ismail.
Pasangan pengantin ini melangsungkan perhakwinan mereka di Kota Bharu pada 12 Mac lalu dan majlis repsepsinya berlangsung di Hotel Renaissance yang turut dihadiri Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan isteri.
Katanya lagi, begitu juga hukuman yang dikenakan ke atas mat rempit yang dianggapnya begitu longgar menyebabkan golongan terbabit tidak pernah insaf untuk berhenti.
Terdahulu ketika berucap pada majlis itu berharap Kelantan akan sentiasa dirahmati disamping mengharapkan negeri itu menjadi yang terbaik di negara ini.
“Hasrat saya untuk melihat negeri ini menjadi contoh pada negeri-negeri lain di negara ini kerana keistimewaannya yang tersendiri khususnya penerapan Islam,”ujarnya. (IH/Hrkh)
Sebelum ini..
- Malek Noor Berkahwin, Hasil Doa Di Depan Kaabah
- Malek Noor: Pengalaman Mengaku Tak Pernah Puasa
- Biarlah Ada Ruang Bertaubat .. -Malek Noor
- E-Buku IH-46: Isu Hudud, K'tan & Nik Abd Aziz
Kreativiti Sampah Kitar Semula, Lihat Ini!
Dari Putussibau Ke Badau. Kamu Orang Iban?
CATATAN PERJALANAN: Kalimantan siri 13
BAS yang kutumpangi merangkak perlahan-lahan keluar kota. Mulanya jalan biasa, makin jauh perjalanan jalannya makin teruk, makin banyak rosak. Tidak pernah aku menaiki bas seteruk itu, masa ini samada di Timor Lest, Indonesia atau Malaysia.
Bertolak dari Putussubau, penumpang sudah penuh, barang-barang pun penuh termasuk di ruang laluan dalam bas, hingga ke atas bumbung bas. Tempat duduk aku di tepi pintu, barang penuh dengan guni-guni sampai ke tepi pintu. Nak berlunjur kakiku pun susah. Suasana begitu, biasa saja bagi penduduk di situ. Bas terus berhenti mengambil dan membuang penumpang, lantas terus berlalu
Semakin jauh perjalanan, jalan semakin teruk. Walaupun asalnya jalan tar tetapi tarnya sudah tidak nampak. Berlumuran tanah merah. Berlubang-lubang besar. Beberapa kali bas terasa senget seakan-akan hendak terbalik. Hampir 10 kali terjadi penumpang-penumpang menjerit terkejut bila bas terumbang-ambing, jatuh dalam lobang.. Namun penumpang terus bertambah, ku lihat bukan sahaja penumpang duduk di atas barang dalam bas, tetapi juga duduk di atas bumbung bas.
Walaupun begitu, namun padaku suatu perjalanan yang indah, dengan panorama yang menggetar hati, terasa keagungan Allah yang Maha Agung. Melintasi sungai ngarai, bukit bukau gunung ganang, lembah paya, kampung-kampung penduduk tempatan, rumah panjang, pendek kecil dan segala-galanya tambah kehebatan Allah SWT.
Yang duduk sebelahku bertukar ganti. Terakhir, seorang ibu muda dengan anaknya yang digendung. Ia meletakkan begnya di atas guni di depanku tepi pintu. Waktu bas bolak-balik kulihat begnya menggelunsur nak jatuh, terus tanganku menangkapnya supaya tidak jatuh. Ku letakkan di tempat selamat tidak jatuh.
"Terima kasih!" Ucapnya kepadaku. Dia tanyaku "Kamu orang Iban?"
Iban adalah cabang dari kaum Dayak. Istilah 'Dayak' paling umum digunakan untuk menyebut orang-orang asli non-Muslim atau non-Melayu yang tinggal di pulau Kalimantan itu, terutama di Malaysia. DiIndonesia suku-suku Dayak yang Muslim tetap dikategori Dayak walaupun beberapa diantaranya disebut dengan Suku Banjar dan Suku Kutai. Terdapat beragam penjelasan tentang etimologi istilah ini.
Ada yang mengatakan kata Dayak berasal dari kata 'daya' dari bahasa Kenyah, yang berarti hulu sungai atau pedalaman. Ada juga yang menduga-duga bahawa Dayak mungkin juga berasal dari kata 'aja', sebuah kata dari bahasa Melayu yang berarti asli atau pribumi. Ada juga yang yakin kata itu berasal dari sebuah istilah dari bahasa Jawa Tengah yang berarti perilaku yang tidak sesuai atau yang tidak pada tempatnya. Istilah untuk suku penduduk asli dekat Sambas dan Pontianak adalah Daya, sedangkan di Banjarmasin disebut Biaju (bi= dari; aju= hulu). Jadi, istilah Daya ditujukan untuk penduduk asli Kalimantan Barat yakni rumpun Bidayuh yang selanjutnya dinamakan Dayak Darat yang dibedakan dengan Dayak Laut iaitu rumpun Iban. Di Banjarmasin, istilah Dayak mula digunakan dalam perjanjian Sultan Banjar dengan Hindia Belanda tahun 1826.
Bertujuan untuk menggantikan istilah Biaju Besar (daerah Sungai Kahayan) dan Biaju Kecil (daerah sungai Kapuas Murung). Masing-masing diganti menjadi Dayak Besar dan Dayak Kecil. Sejak itu istilah Dayak juga ditujukan untuk rumpun Ngaju-Ot Danum atau rumpun Barito. Selanjutnya istilah “Dayak” dipakai meluas yang secara kolektif merujuk kepada suku-suku penduduk asli setempat yang berbeda-beda bahasanya, khususnya non-Muslim atau non-Melayu.
Pada akhir abad ke-19 (pasca Perdamaian Tumbang Anoi) istilah Dayak dipakai dalam konteks penduduk penguasa kolonial yang mengambil alih kedaulatan suku-suku di daerah-daerah pedalaman Kalimantan.
Aku jawab, "Tidak. Aku bukan orang Iban, tetapi Melayu Malaysia. Kamu pula mahu ke mana?"
"Aku pergi jumpa suami aku, dia kerja di Badau.. Kamu pula mahu ke mana?"
"Oh Aku cuma jalan-jalan. Mahu lihat budaya hidup orang Iban dan Dayak!" Kataku.
"Kalau ada ruang aku bisa kenalkan kamu dengan suamiku. Kamu boleh lihat budaya rumah panjang kami.." Pelawanya.
"Oh, terima kasih banyak! Ituah yang saya cari-cari." Jawabku. Aku cukup gembira.
Bersambung, Insya Allah!
Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com
27 Feb 2012
Pontianak, Kalimantan Barat.
BAS yang kutumpangi merangkak perlahan-lahan keluar kota. Mulanya jalan biasa, makin jauh perjalanan jalannya makin teruk, makin banyak rosak. Tidak pernah aku menaiki bas seteruk itu, masa ini samada di Timor Lest, Indonesia atau Malaysia.
Bertolak dari Putussubau, penumpang sudah penuh, barang-barang pun penuh termasuk di ruang laluan dalam bas, hingga ke atas bumbung bas. Tempat duduk aku di tepi pintu, barang penuh dengan guni-guni sampai ke tepi pintu. Nak berlunjur kakiku pun susah. Suasana begitu, biasa saja bagi penduduk di situ. Bas terus berhenti mengambil dan membuang penumpang, lantas terus berlalu
Semakin jauh perjalanan, jalan semakin teruk. Walaupun asalnya jalan tar tetapi tarnya sudah tidak nampak. Berlumuran tanah merah. Berlubang-lubang besar. Beberapa kali bas terasa senget seakan-akan hendak terbalik. Hampir 10 kali terjadi penumpang-penumpang menjerit terkejut bila bas terumbang-ambing, jatuh dalam lobang.. Namun penumpang terus bertambah, ku lihat bukan sahaja penumpang duduk di atas barang dalam bas, tetapi juga duduk di atas bumbung bas.
Walaupun begitu, namun padaku suatu perjalanan yang indah, dengan panorama yang menggetar hati, terasa keagungan Allah yang Maha Agung. Melintasi sungai ngarai, bukit bukau gunung ganang, lembah paya, kampung-kampung penduduk tempatan, rumah panjang, pendek kecil dan segala-galanya tambah kehebatan Allah SWT.
Ini
bukan rumah tempat tinggal, tetapi peti kubur di Kutai. Foto tersebut
merupakan foto kuburan Dayak Benuaq di Kutai. Peti Selokng ditempatkan
di Garai. Ini merupakan penguburan primer-tempat mayat melalui
Upacara/Ritual Kenyauw. Sementara di sebelahnya, terlihat sepotong,
merupakan Tempelaq tempat tulang si meninggal melalui Upacara/Ritual
Kwangkay.
Yang duduk sebelahku bertukar ganti. Terakhir, seorang ibu muda dengan anaknya yang digendung. Ia meletakkan begnya di atas guni di depanku tepi pintu. Waktu bas bolak-balik kulihat begnya menggelunsur nak jatuh, terus tanganku menangkapnya supaya tidak jatuh. Ku letakkan di tempat selamat tidak jatuh.
"Terima kasih!" Ucapnya kepadaku. Dia tanyaku "Kamu orang Iban?"
Iban adalah cabang dari kaum Dayak. Istilah 'Dayak' paling umum digunakan untuk menyebut orang-orang asli non-Muslim atau non-Melayu yang tinggal di pulau Kalimantan itu, terutama di Malaysia. DiIndonesia suku-suku Dayak yang Muslim tetap dikategori Dayak walaupun beberapa diantaranya disebut dengan Suku Banjar dan Suku Kutai. Terdapat beragam penjelasan tentang etimologi istilah ini.
Ada yang mengatakan kata Dayak berasal dari kata 'daya' dari bahasa Kenyah, yang berarti hulu sungai atau pedalaman. Ada juga yang menduga-duga bahawa Dayak mungkin juga berasal dari kata 'aja', sebuah kata dari bahasa Melayu yang berarti asli atau pribumi. Ada juga yang yakin kata itu berasal dari sebuah istilah dari bahasa Jawa Tengah yang berarti perilaku yang tidak sesuai atau yang tidak pada tempatnya. Istilah untuk suku penduduk asli dekat Sambas dan Pontianak adalah Daya, sedangkan di Banjarmasin disebut Biaju (bi= dari; aju= hulu). Jadi, istilah Daya ditujukan untuk penduduk asli Kalimantan Barat yakni rumpun Bidayuh yang selanjutnya dinamakan Dayak Darat yang dibedakan dengan Dayak Laut iaitu rumpun Iban. Di Banjarmasin, istilah Dayak mula digunakan dalam perjanjian Sultan Banjar dengan Hindia Belanda tahun 1826.
Bertujuan untuk menggantikan istilah Biaju Besar (daerah Sungai Kahayan) dan Biaju Kecil (daerah sungai Kapuas Murung). Masing-masing diganti menjadi Dayak Besar dan Dayak Kecil. Sejak itu istilah Dayak juga ditujukan untuk rumpun Ngaju-Ot Danum atau rumpun Barito. Selanjutnya istilah “Dayak” dipakai meluas yang secara kolektif merujuk kepada suku-suku penduduk asli setempat yang berbeda-beda bahasanya, khususnya non-Muslim atau non-Melayu.
Pada akhir abad ke-19 (pasca Perdamaian Tumbang Anoi) istilah Dayak dipakai dalam konteks penduduk penguasa kolonial yang mengambil alih kedaulatan suku-suku di daerah-daerah pedalaman Kalimantan.
Aku jawab, "Tidak. Aku bukan orang Iban, tetapi Melayu Malaysia. Kamu pula mahu ke mana?"
"Aku pergi jumpa suami aku, dia kerja di Badau.. Kamu pula mahu ke mana?"
"Oh Aku cuma jalan-jalan. Mahu lihat budaya hidup orang Iban dan Dayak!" Kataku.
"Kalau ada ruang aku bisa kenalkan kamu dengan suamiku. Kamu boleh lihat budaya rumah panjang kami.." Pelawanya.
"Oh, terima kasih banyak! Ituah yang saya cari-cari." Jawabku. Aku cukup gembira.
Bersambung, Insya Allah!
Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com
27 Feb 2012
Pontianak, Kalimantan Barat.
Lihat catatan perjalanan...
E-Buku IH-51: Perjalanan Ke Kalimantan
Subscribe to:
Posts (Atom)
mahim escorts ###
BalasPadamvikhroli escorts ###
belapur escorts ###
borivali escorts ###
mumbai escorts ###
vasant vihar escorts ###
BalasPadamvasant kunj escorts ###
green park escorts ###
connaught place escorts ###
vaishali escorts ###
gaur city escorts ###
punjabi bagh escorts ##
BalasPadamrohini escorts ##
pitampur escorts ##
chattarpur escorts ##
vasant vihar escorts ##
rk puram escorts ##
daryaganj escorts ##
We have set a standard of excellence for the Mumbai Call Girls business in India, and we have made significant contributions to make these adult entertainment services universal, and accessible to men from all walks of life.
BalasPadam$$ thane call girls
$$ andheri call girls
$$ juhu call girls
$$ goregaon call girls
$$ bandra call girls
$$ Panvel Call Girls
mumbai call girls ##
BalasPadamrussian call girls mumbai ##
mumbai call girls ##
goa call girls ##
surat call girls ##
ahmedabad call girls ##
vadodara call girls ##
navi mumbai call girls ##
thane call girls ##
south ex call girls ###
BalasPadamuttam nagar call girls ###
vikas puri call girls ###
indirapuram call girls ###
raj nagar call girls ###
kaushambi call girls ###
vaishali call girls ###
vasundhra call girls ###
high profile escort in delhi ####
BalasPadamhigh profile escort in delhi ####
high profile escort in delhi ####
high profile escort in delhi ####
high profile escort in delhi ####
high profile escort in delhi ####
high profile escort in delhi ####
high profile escort in delhi ####
high profile escort in delhi ####