|
SEJARAH TINGKATAN 4
SOALAN SEJARAH SPM 2004-2010 | |||||||||||
| TEMA | BAB | SUB TAJUK | TAHUN | |||||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | ||||
7 | TAMADUN AWAL MANUSIA | 1 | Kemunculan Tamadun Manusia | 3 | 0 | 3 | 2 | | | | |
S | | E | | E | | s | | ||||
2 | Peningkatan Tamadun | 2 | 6 | 3 | 2 | | | | | ||
| S E | | | S | | | **E | ||||
3 | Tamadun Awal Asia Tenggara | 3 | 0 | 1 | 2 | | | | | ||
| | | S | | E | | **S | ||||
8 | TAMADUN ISLAM | 4 | Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya | 3 | 1 | 3 | 2 | | | | |
S | S | S | | E | | E | | ||||
5 | Kerajaan islam di Madinah | 1 | 2 | 0 | 2 | | | | | ||
E | | | S | S | | | **E | ||||
6 | Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya | 3 | 3 | 1 | 2 | | | | | ||
| E | | | | E | | **E | ||||
7 | Islam di Asia Tenggara | 0 | 1 | 2 | 1 | | | | | ||
| | E | E | | | S | | ||||
8 | Pembaharuan dan Pengaruh Islam Di Malaysia | 0 | 0 | 2 | 2 | | | | |||
| | | | | S | | | ||||
9 | TAMADUN EROPAH DAN KESANNYA DI A.TENGGARA | 9 | Perkembangan Di Eropah | 2 | 4 | 1 | 2 | | | | |
| | | E | | S | E | **S | ||||
10 | Dasar British dan Kesannya Terhadap Ekonomi | 5 | 3 | 6 | 3 | | | | | ||
E | S | S | | E | | | **E |
SEJARAH TINGKATAN 5
SOALAN SEJARAH SPM 2004-2010 | |||||||||||
| TEMA | BAB | SUB TAJUK | TAHUN | |||||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | ||||
10 | NASIONALISME | 1 | Kemunculan dan perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara | 4 | 4 | 5 | 2 | | | | |
S E | E | | S | | S | | **S | ||||
2 | Nasionalisme di Malaysia Sehingga Perang Dunia | 3 | 3 | 3 | 2 | | | | | ||
| E | | | E | | E | **S | ||||
11 | PEMBINAAN NEGARA BANGSA MALAYSIA | 3 | Kesedaran Pembinaan Negara dan Bangsa | 0 | 1 | 1 | 2 | | | | |
| | | E | | S | S | | ||||
4 | Pembinaan Negara dan Bangsa Malaysia | 0 | 1 | 0 | 2 | | | | | ||
| | E | | S | E | | **E | ||||
5 | Pembinaan Negara dan Bangsa Yang Merdeka | 1 | 0 | 1 | 2 | | | | | ||
S | | S | | | E | | | ||||
6 | Pengukuhan Negara dan Bangsa Malaysia | 1 | 0 | 0 | 3 | | | | | ||
| E | | S | | | | **E | ||||
7 | Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran Negara Malaysia | 1 | 1 | 1 | 2 | | | | | ||
E | | | E | | | E | | ||||
8 | Pembangunan dan Perpaduan Untuk Kesejahteraan | 3 | 4 | 3 | 3 | | | | | ||
S | | E | | E | | S | **S | ||||
12 | MALAYSIA DAN HUBUNGAN ANTARABANGSA | 9 | Malaysia Dalam Kerjasama Antarabangsa | 6 | 6 | 4 | 2 | | | | |
E | E | S E | E | S | E | E | **S |
Tajuk-tajuk tumpuan Sejarah 1249/2 SPM 2011
TINGKATAN 4
BAB 1 | Tamadun Indus - Perkembangan bandar Harappa dan Mohenjo-Daro - Sumbangan Tamadun Indus - Kemajuan perbandaran tamadun Indus Tamadun Hwang Ho - Sumbangan dalam bidang pertanian ,sains dan teknologi |
BAB 2 **** | 1 Sumbangan tamadun China & India dalam bidang pertanian & Ekonomi 2 Pendidikan Tamadun Cina & India 3 Perluasan Kuasa Tamadun Yunani, Rom, China & India. |
BAB 3 *** | 1. Kerajaan Maritim- Kedah Tua, Srivijaya ( Semua aspek) 2. Cara-cara Penyebaran Pengaruh Hindu Buddha di Asia Tenggara 3. Pengaruh Hindu Buddha dalam sistem pentadbiran 4. Kepentingan candi/monumen dan bahasa Sanskrit 5. |
BAB 5 ***** | 1. Perjanjian Aqabah 1 & 2 2. Hijrah (Konsep, Pengertian, Tujuan, kepentingan) 3. Piagam Madinah 4. Peperangan dalam Islam 5. Pembukaan Semula Kota Makkah |
BAB 6 ***** | 1. Khalifah Uthman bin al-Affan/Ali bin Abu Talib 2. Sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah dalam bidang pentadbiran 3. Sumbangan Abbasiyah dalam bidang ilmu pengetahuan 3. Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia /Kesan Pertembungan/Faedah yang diperoleh Malaysia melalui pertembungan tamadun**** |
BAB 7 Dan BAB 8 ***** | 1. Kesan kedatangan Islam terhadap pentadbiran 2. Pengaruh Islam dalam pendidikan di Tanah Melayu (formal/tidak formal) 3. Pengaruh Islam terhadap gaya hidup masyarakat Tanah Melayu 4. Pengaruh Islam dalam perdagangan (mata wang, percukaian) |
Bab 9 **** | 1. Zaman Gelap 2. Revolusi Pertanian (***) |
BAB 10*** | 1. Undang-undang Tanah / Akta Tanah/Dasar British terhadap Pekebun Kecil 2. Kemasukan buruh/ imigran/Usaha Perpaduan kaum 3. Pembandaran |
TINGKATAN 5
BAB 1 ***** | 1. Sistem Birokrasi Barat di Asia Tenggara/ perubahan politik 2. Perkembangan nasionalisme di Thailand/Filipina/Indonesia 3. Ciri Umum Nasionalisme (Tahap 1 & 2) |
BAB 2 | - Gerakan Islah***** - Isu/ tema akhbar dan majalah - Persatuan-persatuan Melayu |
BAB 4 | 1. Malayan Union**** |
BAB 5 | 1. Suruhanjaya Reid 2. PTM 1957 |
Bab 6 **** | 1. Idea, sebab & langkah Pembentukan Malaysia 2. Reaksi negara luar dan dalam Pembentukan Malaysia 3. Akta Perjanjian Malaysia/Isi Kandungan & Kepentingan/Kesan |
BAB 7 ***** | 1. Pilihanraya 2. Lambang-lambang Negara (Bendera/Jata/Lagu kebangsaan |
BAB 8**** | 1. Dasar Pelajaran Kebangsaan ( Laporan Barnes hingga Laporan J/K Kabinet 1974) 2. Penyata Razak 3. Penyata Rahman Talib 4. Wawasan 2020 5. Dasar Kebudayaan, Akta Bahasa, Sukan ke arah Perpaduan |
BAB 9*** | 1. Perang Dunia Pertama 2. OIC 3. KOMANWEL 4. Negara-Negara Selatan 5. NAM |
|
SOALAN ANEKA PELENGKAP
4 Bagaimanakah matlamat Rancangan Malaya Pertama untuk membangunkan kawasan luar bandar dapat dicapai?
I Menyatupadukan penduduk
II Membuka kawasan pertanian baru [ BETUL]
|
IV Menamatkan kutipan cukai pertanian
A I dan II
B I dan IV
C II dan III
|
PASTIKAN TABURAN JAWAPAN OBJEKTIF ANDA AGAK SEKATA SEPERTI BERIKUT.
TAHUN/ PILIHAN JAWAPAN | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
A | 11 | 10 | 9 | 10 | 11 | 10 | 10 | |
B | 10 | 10 | 12 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
C | 9 | 9 | 10 | 9 | 9 | 10 | 10 | |
D | 10 | 11 | 9 | 11 | 10 | 10 | 10 | |
Rumusan:
1. Pelajar sederhana dan Galus- Dicadangkan menandakan semua jawapan A/B pada kertas soalan terlebih dahulu.
2. Mengubah setiap jawapan satu demi satu sekiranya pelajar yakin pilihan jawapan tersebut BENAR-BENAR bukan jawapan yang ditandakan pada kertas soalan.
3. TANDAKAN semua jawapan pada kertas OMR
4. Dinasihatkan agar guru-guru dan pelajar menjalankan latih tubi soalan kertas 1 Peperiksaan Percubaan drp Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Terengganu, Kelantan dan Kedah.
5. Rekodkan pencapaian pelajar(sekiranya masih lemah)
Cuba langkah ini.
(i) Biar pelajar menjawab soalan objektif secara merujuk buku teks
(ii) Minta pelajar catat muka surat jawapan yang diperoleh pada buku teks
(iii) INGAT dengan merujuk buku teks mungkin pelajar dapat mengingat dan memahami sebab ketepatan sesuatu pilihan jawapan tersebut.
|
1 Undang-undang Tubuh Kerajaan Johor atau Perlembagaan Negeri Johor telah
diperkenalkan pada tahun 1885.
diperkenalkan pada tahun 1885.
(a) Siapakah yang memperkenalkan undang-undang tersebut?
……………………………………………………………………………………..
[ 1 markah ]
(b) Apakah tujuan undang-undang tubuh tersebut diperkenalkan.
(i)………………………………………………………………………………….
|
|
[ 2 markah ]
...........................................................................................................................
(c) Berdasarkan undang-undang tubuh tersebut, nyatakan dua syarat penabalan seseorang sultan.
|
(i).............................................................................................................................
|
(ii)...........................................................................................................................
[ 2 markah ]
(d) Nyatakan bidang kuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan berikut berdasarkan undang-undang tubuh tersebut
|
...............................................................................................................
|
.....................................................................................................................
[ 2 markah ]
(e) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah kepentingan perlembagaan kepada negara kita?
| |||
(i)..............................................................................................................................
|
(ii).............................................................................................................................
iii. Menjamin kebebasan rakyat [ 3 markah ]
|
CONTOH SOALAN 5-SPM 2008
Pada sekitar tahun 3500 S.M., Tamadun Mesir Purba berkembang menjadi pusat tamadun awal dunia.
(a) Pada pandangan anda, apakah keistimewaan masyarakat Mesir Purba yang menyumbang kepada kemunculan Mesir sebagai pusat tamadun awal dunia?
[ 8 markah ]
Contoh Jawapan Calon SPM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan