Ahad, 15 September 2013

Himpunan ulama PAS di Kedah capai 8 resolusi




 
Satu persidangan anjuran Dewan Ulama PAS semalam menerima saranan agar jawatan presiden dan timbalan presiden PAS dipilih dari kalangan ulama yang memahami dan menguasai persoalan mengenai Islam dan realiti semasa.

NONEPersidangan anjuran Majlis Syura Ulama itu juga menggariskan resolusi agar jawatan lain termasuk naib presiden juga perlu dipertimbangkan daripada kalangan ulama dengan gandingan bersama golongan profesional dan aktivis.

Persidangan itu turut mencadangkan supaya tahaluf siyasi (kerjasama politik) bersama rakan dalam Pakatan Rakyat khususnya PKR disemak semula oleh Majlis Syura Ulamak dan Jawatankuasa PAS Pusat.
Persidangan tersebut menggariskan bahawa langkah tersebut bertujuan untuk "menjaga maslahah (keperluan) dan membendung serta menghalang mafsadah (keburukan) syariah" dalam kerjasama berkenaan.
Enam resolusi lain yang dicapai dalam persidangan bertemakan ‘Ulamak Haraki Benteng Izzah Islam', di Kompleks PAS Kedah di Kota Sarang Semut semalam:
  • Ulama hendaklah meletakkan diri dalam kedudukan lebih berkesan sebagai pemimpin politik yang menyambung tugas para nabi. Mereka hendaklah memahami tentang cabaran semasa dan mempertingkatkan keyakinan terhadap Allah bagi menegakkan Islam. 
  • Menggea para ulama melakukan pengukuhan gerak kerja, antaranya, mengukuhkan gerak kerja tarbiyah, mengukuhkan kedudukan kepimpinan ulama yang menjadi tunjang utama kepada PAS dan memperkasakan ilmu pengurusan dan kepimpinan.
  • Menangani dan menghadapi pemikiran yang merosakkan (haddamah) dengan pelbagai usaha dan pendekatan supaya umat Islam tidak tersasar dari asas Islam.
  • Mencadangkan kepada PAS Pusat supaya melakukan analisis yang menyeluruh dan telus serta mengemukakan analisis bagi tujuan untuk menilai prestasi PRU-13 untuk lonjakan PRU-14.
  • Saranan kepada semua kerajaan negeri di bawah Pakatan supaya memberi ruang yang munasabah dan bersesuaian kepada ulama haraki PAS yang berkelayakan supaya dapat melibatkan diri mereka di dalam urusan pentadbiran dan pemerintahan.
Menyeru kepada seluruh ulamak haraki PAS supaya bersiap sedia untuk mengukuhkan kedudukan dan memainkan peranan masing-masing dalam usaha mencapai kemenangan dalam PRU14 ke arah perlaksanaan Islam yang syumul di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan