Rabu, 23 Mei 2012

Ibnu Hasyim: Polemik Wanita Bercadar , Kusai TV Di Mesir.

Ibnu Hasyim: Polemik Wanita Bercadar , Kusai TV Di Mesir.: SEBUAH stasyen televiyen satelit Mesir yang sedang dalam masa siaran ujicuba, menimbulkan kontroversi, berkait dengan penampilan penyiarn...

Ibnu Hasyim: Seks Terbuka Gadis 14 Tn, UMNO Tanggungjawab?

Ibnu Hasyim: Seks Terbuka Gadis 14 Tn, UMNO Tanggungjawab?: Kakak Terkejut Lihat Aksi Seks Adik Di Atas Buaian . HULU BESUT - Seorang wanita terkedu apabila menyaksikan aksi seks adik lelakinya...

Kecam Fauzi masuk PAS 'pemikiran lapuk' Umno

Kecam Fauzi masuk PAS 'pemikiran lapuk' Umno

contoh kerja kursus sejarah tingkatan satu


KERJA KURSUS SEJARAH TINGKATAN 1 : SEJARAH DIRI DAN KELUARGA



1. ELEMEN 1 : Mengumpul fakta

- Majalah, akhbar, jurnal, buku, internet, orang sumber, CD/DVD

2. ELEMEN 2 : Merekod fakta / Hasil Kajian
1. Muka hadapan (cover page)
· Sila rujuk Keratan 1
2. Isi Kandungan
· Sila rujuk Keratan 2
3. Penghargaan – Ucapan terima kasih kepada ibu bapa, guru sejarah, rakan-rakan dan saudara-mara atas bantuan yang diberikan
4. Objektif Kajian
· Sila rujuk Keratan 3
5. Kaedah kajian
· Sila rujuk Keratan 4
6. Laporan Kajian
A.
Salasilah keluarga
Carta keluarga (Family Tree) – Sila rujuk Keratan 5


B. perkembangan diri dan keluarga. Ceritakan biodata setiap ahli keluarga -
Rujuk Keratan 6.

C. Tokoh dalam keluarga ( orang yang paling kamu sanjungi dan hormati dalam keluarga -
kelayakan pendidikan, pencapaian, sumbangan terhadap keluarga dan teladan yang dapat
dipelajari )
. D.Peristiwa bersejarah keluarga
§ hari perkahwinan/ulang tahun.
§ berpindah ke tempat lain
§ melawat/melancong
§ rumah terbakar
§ banjir
§ kematian
§ anugerah cemerlang/pingat
§ konvensyen/konvokesyen
§ majlis rasmi/kursus /seminar
§ dan lain-lain
7. Rumusan – Sila rujuk Keratan 7
8. Lampiran
· Gambar yang berkenaan
· Dokumen-dokumen berkaitan
§ Salinan Sijil kelahiran,
§ Sijil perkahwinan,
§ Kad pengenalan,
§ Kad pekerjaan,
§ Sijil-sijil sekolah
§ Sijil penghargaan
§ Majalah
§ Lain-lain sumber
· Rakaman tv
· Sijil anugerah/ Sijil pengiktirafan
· Pingat-pingat (gambar)
· Potongan akhbar
· Surat rasmi
. Sijil kematian

9. Rujukan
· Orang sumber yang memberikan maklumat yang berguna seperti
ibu,bapa, datuk, nenek dan sebagainya.
· Sertakan nama penuh mereka, umur, No kad pengenalan, Alamat rumah,
No telefon dan emel.
10. Esei
· Tajuk : Menyayangi diri dan keluarga
· Soalan : Bagaimanakah anda seharusnya menyayangi keluarga anda?
§ Tulis esei anda melebihi 100 patah perkataan
§ Masukkan sekurang-kurangnya empat (4) unsur-unsur patriotisme

CONTOH :
Keratan 1
SEJARAH 21/2
KERJA KURSUS
Nama : ______________________________________________
Nombor Kad Pengenalan : ______________________________________________
Nama dan Alamat Sekolah : SMK Agama Johor Bahru
Jalan Anggerik 21, Taman Johor Johor
81100 Johor Bahru, Johor.
Tajuk Kerja Kursus : Sejarah Diri dan Keluarga
Nama Guru Sejarah : ______________________________________________
Skor :
Elemen
Markah
Elemen 1 Mengumpul Fakta Sejarah

Elemen 2 Merekod Fakta Sejarah

Elemen 3 Penerapan Unsur Patriotisme

Jumlah Markah

Kod

Tahap Pencapaian

Tandatangan guru,
____________________
Keratan 2
Bil.
Butir-butir
Muka surat
1.
Tajuk
(i)
2.
Isi Kandungan
(ii)
3.
1.0 - Penghargaan
(iii)
4.
2.0 - Objektif Kajian
(iv)
5.
3.0 - Kaedah Kajian
(v)
6
4.0 - Laporan Kajian
4.1 - Salasilah keluarga
4.2 - Perkembangan diri dan keluarga
4.3 - Tokoh dalam keluarga
4.4 - Peristiwa bersejarah dalam keluarga
(mula dengan nombor 1)
7.
5.0 - Rumusan

8.
6.0 - Lampiran

9.
7.0 - Rujukan

10.
8.0 - Esei


Keratan 3
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Kajian yang dibuat oleh saya untuk menyediakan folio Sejarah ini mempunyai beberapa
objektif seperti yang berikut:
a) Saya dapat mengenali dan memahami asal usul keluarga saya
b) b) Saya boleh menghubung kait dan membentuk salasilah keluarga saya bermula dari datuk dan nenek saya sehingga kepada generasi saya
c) c) . Saya dapat mengenali dan memahami dengan lebih dekat setiap anggota keluarga saya
d) Saya boleh berasa bangga dan sayang kepada keluarga saya atas segala kemajuan yang dicapai oleh keluarga saya
e) e). Saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganalisis maklumat tentang keluarga saya

Keratan 4

3.0 KAEDAH KAJIAN

Kaedah-kaedah kajian salasilah keluarga yang saya gunakan adalah seperti berikut:
a) Kaedah temuramah
Saya telah menemuramah orang sumber yang merupakan ibu bapa saya bagi mengetahui dengan lebih lanjut beberapa peristiwa sama ada melalui penglibatan mereka secara langsung dalam peristiwa itu atau sekadar menyaksikannya.

b) Kaedah pemerhatian
Saya melihat dan mengkaji perkembangan orang sumber iaitu ibu bapa saya dari segi aktiviti yang mereka lakukan, hobi dan tingkah laku mereka.

c) Kaedah analisis dokumen
Saya melihat dan mengambil maklumat daripada buku catatan harian ibu bapa saya, dokumen-dokumen penting yang disimpan oleh ibu bapa dan mengumpul beberapa gambar dari album keluarga.

Keratan 5


Contoh-contoh Carta Keluarga yang boleh anda jadikan sebagai rujukan :-



Keratan 6
Di bawah Perkembangan Diri dan Keluarga, anda boleh menyenaraikan kesemua maklumat tentang biodata anda dan ahli keluarga anda seperti di bawah :-
Bapa
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Buku kegemaran
§ Haiwan kegemaran

Bapa
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Buku kegemaran
§ Haiwan kegemaran
Abang (jika ada)
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan / Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Haiwan kegemaran

Kakak (jika ada)
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Pekerjaan / Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Haiwan kegemaran
Adik Lelaki/Perempuan (jika ada)
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan kegemaran
§ Haiwan kegemaran

Saya
§ Nama
§ Umur
§ Tarikh Lahir
§ Tempat Lahir
§ Alamat
§ No. Telefon
§ Sekolah Rendah
§ Sekolah Menengah
§ Cita-cita
§ Hobi
§ Makanan/Minuman kegemaran
§ Warna kegemaran
§ Rancangan/Filem/Drama kegemaran
§ Haiwan kegemaran
§ Tempat kegemaran
§ Laman Web kegemaran
§ Subjek kegemaran
§ Guru kegemaran
§ Kawan-kawan karib


Keratan 7
5.0 RUMUSAN
Sesungguhnya dengan membuat kajian ini saya telah memperolehi pelbagai info mengenai sejarah diri dan keluarga saya yang selama ini belum pernah saya ketahuinya. Melalui kajian ini, saya dapat mengetahui asal-usul dan salasilah keluarga saya yang seterusnya membantu saya mengetahui dengan lebih mendalam tentang sejarah-sejarah yang berlaku dalam keluarga saya.
Selepas penyempurnaan kajian ini, saya juga dapat mengenali ahli keluarga dan saudara-mara dengan lebih rapat lagi. Ini dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dan hubungan silaturahim yang sedia terjalin. Perasaan cinta dan bangga juga dapat dipupuk terhadap ahli keluarga setelah membuat kajian ini. Perasaan ini akan lebih mendekatkan lagi ahli keluarga antara satu sama lain.
Kajian ini juga telah membolehkan saya menguasai kemahiran yang berguna. Antara kemahiran tersebut ialah kemahiran mencari, mengumpul, dan menganalisis maklumat dan data mengenai salasilah keluarga saya. Diharapkan rakan-rakan yang lain turut memanfaatkan kebaikan-kebaikan yang saya alami dalam melaksanakan Kerja Kursus Sejarah Tingkatan 1 ini.

Nama:
Tingkatan :
Tugasan semasa cuti 2 minggu ini, anak-anak didik cikgu hanya perlu mengumpulkan bahan bukti untuk lampiran iaitu :
1. Surat beranak sendiri, ibu dan bapa 2. Kad pengenalan sendiri, ibu dan bapa
3. Sijil nikah ibu bapa
4. Sijil-sijil penghargaan yang pernah anak-anak terima di sekolah rendah
5. Gambar-gambar ahli keluarga
6. Gambar peristiwa penting yang memberi makna dalam keluarga
( contohnya hari raya, perkahwinan keluarga, percutian atau saat-saat gembira bersama
keluarga )
7. Gambar tokoh keluarga dan sedikit huraian diri dan pencapaian tokoh yang boleh dicontohi.
8. Biodata diri dan keluarga ( nama penuh, tarikh lahir dan salasilah keluarga )

Pastikan anak-anak didik pulang semula ke sekolah dengan bahan-bahan di atas dan bawa juga bahan untuk buku skrap/folio yang secukupnya.