Isnin, 7 Oktober 2013

Malaysia antara negara paling mahal jual kereta?



Satu kajiselidik di laman web pengeluar kereta terkemuka mendedahkan bahawa rakyat Malaysia membayar sehingga dua kali apa yang pengguna Amerika bayar untuk kereta yang sama di Amerika.

Malah, di kalangan rakan-rakan mereka di Asean, terutamanya Thailand, harga kereta di Malaysia adalah tinggi.

Pinjaman kereta di negara ini boleh dibuat sehingga sembilan tahun. Satu tempoh yang membolehkan memiliki kereta dengan lebih murah, tetapi dalam masa sama ia juga membawa kepada hutang isi rumah yang lebih tinggi.

Laporan yang dikeluarkan oleh Maybank Investment Bank Research

pinjaman kenderaan menyumbang sehingga 18 peratus daripada jumlah hutang isi rumah.

Ketika menlancarkan Manifesto Barisan Nasional (BN) bertajuk 'Menepati Janji Membawa Harapan' April lalu, pengerusinya, Datuk Seri Najib Tun Razak berjanji untuk menyemak semula Dasar Automotif Nasional bagi mengurangkan harga kereta secara berperingkat antara 20 hingga 30 peratus dalam tempoh lima tahun serta meningkatkan daya saing kereta nasional.


Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) Datuk Aishah Ahmad berkata pihaknya telah mencadangkan banyak kali kepada kerajaan supaya duti diturunkan secara beransur-ansur bagi

pemilikan kenderaan kepada pengguna biasa.

"Kami merasakan dengan kos pemilikan kenderaan

pendapatan boleh guna tambahan untuk berbelanja pada barang-barang lain, yang akan memberi manfaat kepada ekonomi negara.

"Kami, bagaimanapun, ambil perhatian bahawa kos penyelenggaraan kenderaan di Malaysia masih kompetitif berbanding

dengan negara-negara Asean yang lain, dengan subsidi bahan api dan cukai jalan yang lebih rendah," katanya.

Ketua Pegawai Esekutif Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk Paul Selvaraj yang

adalah masa yang terbaik untuk kerajaan menurunkan harga kereta terutamanya selepas pengurangan subsidi petrol baru-baru ini.

"Kita ingin memulakan merasionalkan subsidi dan memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST). Kita ingin memaklumkan harga pasaran menentukan harga petrol, tetapi pada masa yang sama kita tidak mahu menjual kereta pada harga yang ditentukan oleh pasaran.

"Pada masa lalu , kita bersetuju dengan dasar perlindungan tetapi berapa lama ia akan bertahan? Kita perlu untuk meliberalisasikan harga," kata Selvaraj seperti dilaporkan akhbar New Sunday Times.

Selvaraj berkata di negara-negara maju walaupun harga kereta lebih murah berbanding dengan Malaysia. "Jepun dan United Kingdom mempunyai kereta lebih murah daripada kita. Kenapa kita mesti membayar lebih untuk kereta kita? "

Ketua Ekonomi Kumpulan di Ratings Agency Malaysia Berhad, Dr Yeah Kim Leng, bersetuju dengan pandangan bahawa harga kereta perlu diturunkan.

Dr Yeah berkata kereta adalah salah satu daripada dua perkara. selain rumah, yang mana Rakyat Malaysia

keduanya mengambil sebahagian daripada

perlu membayar lebih, dan

Malaysia.

"Ini adalah faktor utama yang menyumbang kepada tahap hutang isi rumah yang tinggi ," kata Yeah.

Yeah berkata dalam suasana kos bahan api yang semakin meningkat, mengurangkan

membuat ia lebih mampu dimilik oleh rakyat Malaysia.

"Jika anda mahu untuk mengurangkan kos keseluruhan hidup, salah satu cara adalah dengan menurunkan harga kereta. Ia akan meningkatkan kebajikan pengguna apabila harga kereta dan rumah yang lebih murah, yang merupakan dua perkara besar dalam bajet isi rumah.

Katanya, pada awal 1980an, ketika baru memulakan industri kereta, kerajaan mempunyai dasar melindungi kereta nasional dengan menaikan cukai kereta import.

Namun kata Dr Yeah, perlindungan seperti itu sudah tidak lagi sesuai untuk terus dilaksanakan.

Pandangan berbeza diberikan oleh Pengarang majalah automatif Top Gear Malaysia, Hazeri Samsuri yang berkata rakyat Malaysia lebih suka mengkritik kerajaan berkenaan harga kereta tetapi tidak melakukan perkara yang sama terhadap pengeluar kereta.

"Kereta di Asean adalah lebih mahal daripada di Eropah dan Amerika. Alasan yang sering diberikan adalah jumlah; Asean adalah satu pasaran baru muncul.

"Kereta juga dianggap barangan mewah di negara-negara dan

premium'," kata Hazeri.

Menurut Hazeri, harga kereta tetap mahal tetap akan mahal biarpun cukai dikurangkan.

Bagi Ketua Esekutif Institut Automotif Malaysia, M.Madani pula menegaskan harga kereta di Malaysia adalah antara yang berdaya saing di rantau ini.

Madani juga menjelaskan bahawa tidak ada hubungan langsung antara Keluaran Dalam negara Kasar (KDNK) dan harga kereta.

Katanya, harga kereta bergantung kepada kuasa pasaran dan struktur cukai negara.

"Walaupun kebanyakan orang cenderung untuk melihat struktur cukai sebagai penentu dominan harga kereta, ini tidak semestinya benar. Kita ambil Thailand dan Indonesia sebagai contoh. Kedua-dua negara mempunyai cukai yang agak sama dan ini adalah benar terutamanya untuk kereta yang lebih rendah segmen di bawah 1,500 cc.

"Walau bagaimanapun, harga di Thailand jauh lebih rendah daripada Indonesia. Malah, harga kereta di Indonesia adalah agak setanding dengan orang-orang di Malaysia. Walaupun begitu, terdapat persepsi umum bahawa struktur cukai di Malaysia adalah antara yang tertinggi di rantau ini," kata Madani.

Kata Madani, untuk mengurangkan harga kereta, kerajaan perlu mengambil kira banyak faktor termasuk impak semasa ke atas pemilik kereta, industri kereta terpakai, institusi kewangan, kesediaan infrastruktur dan kesediaan seperti sama ada infrastruktur sedia ada adalah mencukupi untuk menanggung lebih banyak kereta di jalan raya, dan lain-lain

Berita mula diterbitkan pada: Oktober 06, 2013 16:00 (MYT)

Tag: paul selva raj, madani, harga kereta, malaysia, indonesia

Macam beruk dapat bunga, si kudung dapat cincin

Harakahdaily, 07 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Sejak Dr Mahathir Mohamad sehinggalah Najib Razak, budaya Perdana Menteri terbang ke seluruh dunia dengan kerapnya ini terbentuk dengan jelas, seolah-olah seorang Perdana Menteri itu mesti keluar negara setiap bulan, tulis Aspan Alias.

Baginya, ini masalah biasa bagi pemimpin yang baru dan datang dari negara yang baru menjumpai kehidupan.

“Ada seorang pemimpin kita yang berkata, membawa keluar seseorang dari kampung itu senang, tetapi hendak mengeluarkan kampung dari orang itu sangatlah susah,” tulis beliau di dalam blognya http://aspanaliasnet.blogspot.com/.

Justeru, ujarnya ada juga perbidalan yang lain yang sesuai digunakan untuk pemimpin-pemimpin seperti ini, iaitu 'seperti beruk dapat bunga'. Kadang kala boleh juga digunakan perbidalan 'macam sikudung mendapat cincin' dan beberapa perbidalan yang lain.

Tulisan penuh beliau seperti di bawah.

Rakyat tahu yang kerajaan sekarang merupakan kerajaan yang berbelanja secara membazir dan budaya ini sudah terbentuk hampir tiga dekad dahulu. Dari waktu Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri belanja untuk menyelenggarakan perbelanjaan seorang Perdana Menteri sangat besar dan semuanya itu dibayar dari wang rakyat.

Oleh kerana mereka tidak merasakan bagaimana susahnya rakyat berkerja dan membayar cukai maka mereka hanya membelanjakan wang rakyat itu mengikut hawa nafsu mereka masing-masing. Tidak ada perasaan bersalah dan tidak peduli dengan apa yang rakyat kata. Perasaan malu sudah tidak ada lagi dalam diri mereka.

Baru-baru ini Dewan Rakyat di beritahu bahawa dalam tempoh tiga tahun sahaja belanja untuk perjalanan Perdana Menteri Najib dengan jet eksekutifnya memakan perbelanjaan sebanyak hampir RM100 juta. Hampir RM30 juta setahun dibazirkan dengan membayar bill jet peribadi Perdana Menteri dan ini merupakan satu budaya yang sangat gila dan tidak masuk akal.

Kita tidak faham kenapa Perdana Menteri kita mesti menggunakan jet peribadi untuk terbang ke merata dunia. Kenapa tidak menggunakan penerbangan komersial MAS misalnya seperti lazim digunakan oleh banyak pemimpin negara lain. Perdana Menteri Singapura hanya menggunakan penerbangan SIA sahaja dan beliau boleh juga sampai ke mana-mana dalam dunia ini.

Sejak Dr Mahathir sehinggalah Najib budaya Perdana Menteri terbang ke seluruh dunia dengan kerapnya ini terbentuk dengan jelas, seolah-olah seorang Perdana Menteri itu mesti keluar negara setiap bulan. Ini masalah biasa bagi pemimpin yang baru dan datang dari negara yang baru menjumpai kehidupan. Ada seorang pemimpin kita yang berkata, membawa keluar seseorang dari kampung itu senang, tetapi hendak mengeluarkan kampung dari orang itu sangatlah susah.

Ada juga perbidalan yang lain yang sesuai digunakan untuk pemimpin-pemimpin seperti ini, iaitu 'seperti beruk dapat bunga'. Kadang kala boleh juga digunakan perbidalan 'macam sikudung mendapat cincin' dan beberapa perbidalan yang lain. Baginya menjadi Perdana Menteri itu merupakan 'privilege' untuk berbelanja sesuka hati mereka tanpa bertanggung jawab seolah-olah wang itu adalah wang datuk nenek mereka.

Malahan apabila sudah berhenti menjadi Perdana Menteri pun mesti juga naik jet ke mana-mana seolah-olah dari kecil sampai ke tua mereka ini sememangnya naik jet ke mana-mana. Mereka sudah tidak boleh lagi terbang dengan penerbangan komersial dan cara perjalanan yang lain.

Mentaliti kekampungan inilah yang menjadikan kepimpinan itu tidak dihormati lagi dan akhirnya mereka ini menyalahkan rakyat kerana tidak menyokong mereka. Itu sebab di awal artikel ini saya mengingati seorang pemimpin yang berkata yang membawa keluar seseorang dari kampung itu senang dan mudah dilakukan, tetapi untuk mengeluarkan kampung dari diri mereka sangat susah.

Itulah keadaan kita yang sedang dipimpin dengan pemimpin seperti ini. Malunya kurang, adabnya tiada dan adatnya entah ke mana. Tidak ada langsung usaha untuk meninggalkan nama yang baik apabila sudah tiada nanti. Setidak-tidaknya harimau pun mati ditinggalkannya belang.