Isnin, 26 Ogos 2013

Q&A: Solat taubat berjamaah


Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 26 Ogs 2013
Soalan;

Bolehkah solat taubat di lakukan berjemaah?

Jawapan;


Terdapat khilaf dalam kalangan ulama dalam masalah melakukan solat tahajjud, dhuha, taubah, hajat, istikharah dan sebagainya secara berjamaah, iaitu solat-solat yang disyariatkan secara bersendirian. Menurut Imam an-Nawawi; asalkan suatu ibadat itu ada disyariatkan walaupun secara bersendirian, harus jika ingin dilakukan secara berjamaah. Antara dalilnya ialah;

1. Hadis Ibnu Abbas RA yang menceritakan; Dia pernah mengikut Nabi SAW mengerjakan solat malam (qiyamullail) di rumah baginda, iaitu berjamaah dengannya (Lihat; Soheh al-Bukhari; 183. Muslim; 763/181).

2. Hadis Anas bin Malik RA yang menceritakan; Aku, seorang budak yatim dan ibuku (Ummu Sulaim) telah mengerjakan solat berjamaah di belakang Nabi SAW di rumah kami. Aku  dan budak yatim berdiri di belakang Nabi SAW dan ibuku berdiri di belakang kami) (Soheh al-Bukhari; 727, 871. Muslim; 658/266).

3. Hadis Itban bin Malik RA yang menceritakan; Nabi SAW datang kerumahnya dan berkata; “Di mana tempat di rumahmu yang kamu suka aku solat di situ?". Aku menunjukkan satu tempat. Lalu baginda bertakbir (melakukan solat) dan kami membuat saf di belakangnya (yakni turut berjamaah dengannya). Baginda solat sebanyak dua rakaat. (Soheh al-Bukhari; 424. Muslim; 263/33).

Solat-solat yang dilakukan Nabi SAW dalam hadis di atas ialah solat-solat sunat kerana baginda tidak pernah melakukan solat fardhu melainkan di masjid. Imam an-Nawawi menjelaskan; “Solat-solat selain solat hari raya, solat gerhana, solat istisqa’, solat terawih dan witir selepasnya –seperti solat-solat sunat rawatib, dhuha dan sunat-sunat mutlak- tidak disyariatkan berjamaah, yakni tidak disunatkan berjamaah, namun jika dilakukan secara berjamaah dibolehkan dan tidak dianggap makruh” (al-Majmu’, 4/55).

Sebahagian ulama hanya mengharuskannya jika dilakukan sekali sekali (bukan berterusan), iaitu untuk tujuan belajar atau membiasakan diri sahaja, bukan dengan menjadikannya sebagai kebiasaan, kerana Nabi SAW dan para sahabat tidak pernah menjadikannya sebagai kebiasaan mereka (Tamam al-Minnah, Syeikh ‘Adil bin Yusuf al-‘Azzazi (1/356).

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

Borang Senarai Semak PBS Sejarah Tigkatan 2 2013



NAMA: ______________________________                                                            TING : _________


Tajuk
Diskriptor
& Evidens
Diskriptor
Status

Bab 1:
10 Evidens

Kedudukan
Strategik Mendorong Penguasaan British
B1D1E1
Menyatakan wilayah yang dikuasai oleh SHTI

B1D1E2
Melorek peta lokasi Negeri-Negeri Selat ( KPS )

B1D1E3
Menyenaraikan pemimpin Kedah dan Johor yang menentang pertapaan kuasa luar di wilayah mereka.

B2D1E1
Menjelaskan faktor pertapaan SHTI di Pulau Pinang dan Singapura

B2D1E2
Menjelaskan secara Kronologi pertapaan SHTI di NNS

B2D1E3
Menjelaskan usaha pemimpin tempatan

B3D1E1
Menerangkan cara SHTI bertapak di P.Pinang, Singapura dan Melaka

B3D1E2
Melakar dan melorak peta pembahagian kawasan pengaruh  British dan Belanda di Kepulauan Melayu pada tahun 1824.

B4D1E1
Membandingkan cara SHTI mengambil P.Pinang, Singapura dan Melaka

B5D1E1
Menilai keistimewaan NNS yang menarik campur tangan SHTI


Bab 2 :
9 Evidens

Kekayaan Hasil Bumi Mendorong
Campur
Tangan
British
B1D1E4
Menamakan Negeri-Negeri Melayu yang mengalami ketidakstabilan politik.

B1D1E5
Melorek peta lokasi Negeri-Negeri Melayu yang dikuasai British.

B2D1E4
Menjelaskan faktor campur tangan British di Negeri-Negeri Melayu.

B2D1E5
Menjelaskan keadaan di Negeri-Negeri Melayu yang membawa campur tangan British.

B3D1E3
Menerangkan sebab dan kesan pelaksanaan Sistem Residen di Negeri-Negeri Melayu.

B3D1E4
Melakar dan melorek Peta Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.

B4D1E2
Menganalisis campur tangan British di Negeri-Negeri Melayu daripada aspek sebab, tokoh dan kesan

B4D1E3
Menganalisis penubuhan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu atau Persekutuan 1896

B5D1E2
Menilai keberkesanan tindakan pemimpin Negeri-Negeri Melayu menghadapi peluasan kuasa British.



Bab 3 :
6 Evidens

Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
B1D1E6
Menyenaraikan kuasa besar yang berusaha untuk bertapak di Asia Tenggara pada awal kurun ke-20

B1D1E7
Melorek peta Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor

B1D1E8
Menyenaraikan pemimpin Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor yang menentang campur tangan British.

B2D1E6
Menjelaskan tindakan British untuk menguasai Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor secara kronologi.

B3D1E5
Melakar dan melorek peta Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor.

B4D1E4
Menganalisis kewibawaan pemimpin di Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor dalam mempertahankan kedaulatan negeri daripada aspek tindakan dan kesan.


Bab 4 :
7 Evidens

Kekayaan Ekonomi Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
B1D1E9
Melorek peta kawasan Sarawak pada tahun 1841

B1D1E10
Menamakan pemimpin tempatan yang berjuang mempertahankan kedaulatan Sarawak.

B2D1E7
Menjelaskan tindakan James brooke untuk menjadi pemerintah Sarawak.

B3D1E6
Menerangkan perubahan ekonomi dan social semasa pentadbiran keluarga Brooke di Sarawak.

B3D1E7
Melakar dan melorek peta wilayah Sarawak yang dikuasai oleh keluarga Brooke secara kronologi.

B4D1E5
Menganalisis tindakan keluarga Brooke memantapkan pentadbiran untuk menguasai Sarawak.

B5D1E3
Menilai perubahan pentadbiran,ekonomi dan social semasa pentadbiran Brooke terhadap penduduk tempatan di Sarawak.


Tajuk
Diskriptor
& Evidens
Diskriptor
Status

Bab 5:
6 Evidens

Kedudukan
Strategik Mendorong Penguasaan British
B1D1E11
Melorekkan kawasan Sabah pada tahun 1877 dalam petal.

B1D1E12
Menyenaraikan kekayaan hasil bumi Sabah.

B2D1E8
Menjelaskan usaha syarikat asing untuk bertapak di Sabah.

B3D1E8
Menerangkan perubahan ekonomi dan social di Sabah semasa pentadbiran Syarikat Borneo Utara British.

B4D1E6
Menganalisis tindakan Syarikat Borneo Utara British memantapkan pentadbiran untuk menguasai Sabah.

B5D1E4
Menilai perubahan pentadbiran, ekonomi dan social Syarikat Borneo Utara British (SBUB) terhadap penduduk tempatan di Sabah (UP).





Bab 6 :
9 Evidens

British Mengeksploitasi Ekonomi
B1D1E13
Memerihalkan pertanian dagangan

B1D1E14
Menyenaraikan kekayaan hasil bumi di Tanah Melayu

B1D1E15
Melorek kawasan tanaman getah dan perlombongan bijih timah pada kurun ke-20 dalam peta Tanah Melayu

B2D1E9
Menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.

B2D1E10
Menjelaskan perlombongan bijih timah di Tanah Melayu

B2D1E11
Menjelaskan unsure patriotism yang mesti diamalkan hasil daripada kekayaan khazanah negara kita.

B3D1E9
Menerangkan perubahan social di Tanah Melayu kesan daripada perkembangan ekonomi semasa pentadbiran British.

B4D1E7
Membandingkan sistem pendidikan vernacular di Tanah Melayu.

B5D1E5
Menilai perubahan ekonomi dan social terhada penduduk tempatan semasa pentadbitan di Tanah Melayu (UP)




Bab 7 :
10 Evidens

Kebangkitan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
B1D2E1
Menyenaraikan pemimpin setempat yang berjuang untuk kedaulatan bangsa.

B1D2E2
Melabel lokasi kebangkitan pemimpin setempat menentang British dalam peta Malaysia.

B1D2E3
Menyenaraikan cirri patriotic pemimpin setempat yang menentang British. (UP)

B2D2E1
Menjelaskan sebab kebangkitan pemimpin setempat menentang British.

B2D2E2
Menjelaskan peristiwa perjuangan pemimpin setempat menentang British.

B2D2E3
Menjelaskan ikhtibar daripada perjuangan pemimpin setempat menentang British (UP)

B3D2E1
Menerangkan kesan perjuangan pemimpin setempat menentang British.

B3D2E2
Membuat garis masa perjuangan pemimpin setempat menentang British.

B4D2E1
Menjelaskan perjuangan pemimpin setempat menentang British mengikut tokoh, lokasi, sebab dan cara berjuang.

B5D1E6
Menilai keberkesanan perjuangan pemimpin tempatan dalam mempertahankan kedaulatan negeri daripada ancaman luar.



Bab 8 :
12 Evidens

Kebangkitan Semangat Kebangsaan untuk Mengangkat Martabat Bangsa
B1D2E4
Menyatakan maksud semangat kebangsaan

B1D2E5
Melabel lokasi gerakan kebangsaan di negara luar yang mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan di negara kita dalam peta dunia.

B1D2E6
Menyenaraikan tokoh nasionalis di negara kita sebelum Perang Dunia Ke-2 (UP)

B2D2E4
Menjelaskan faktor yang menyemarakkan kesedaran kebangsaan di negara kita.

B3D2E3
Menerangkan peranan golongan intelektual dalam gerakan kesedaran kebangsaan di negara kita.

B3D2E4
Mengamalkan cirri-ciri warganegara yang patriotik

B4D2E2
Menjelaskan perjuangan pertumbuhan dalam gerakan kesedaran kebangsaan berdasarkan pemimpin, matlamat, bentuk dan kesan perjuangan.

B4D2E3
Selalu mengamalkan cirri-ciri warganegara yang patriotik.

B5D1E7
Menilai keberkesanan cara perjuangan kesedaran kebangsaan di negara kita pada awal kurun ke-20.

B5D1E8
Mengambil ikhtibar daripada kegigihan perjuangan nasionalis mempertahankan kedaulatan bangsa dan negara.

B6D1E1
Menjana idea secara rasional untuk kemajuan dan kemakmuran negara

B6D1E2
Menjadi contoh dalam pengalaman unsure patriotism (UP)