Jumaat, 14 Jun 2013

Madain Saleh.


Madain Saleh (Al-Hijr) tarikh kembali ke Tamadun Nabatea yang dianggap sebagai salah satu tapak arkeologi yang penting di Arab Saudi yang dipanggil "Modal Monumen" kerana ia mengandungi sejumlah besar tugu-tugu yang pelbagai dan pelbagai aspek.

Inskripsi terukir pada batu, facades kubur dan gunung kepada kewujudan tamadun yang telah wujud dan jatuh di kawasan di mana seni bina dan ukiran berkembang. Setiap aspek kubur merupakan tanah perkuburan untuk satu keluarga.

Tahap ini kubur berbeza-beza bergantung kepada tahap status sosial dan kewangan pemiliknya. Oleh kerana iklim yang betul dan keadaan semula jadi di adaptasi kepada adanya air tawar di kawasan itu, orang menetap di sana.

Kerajaan Nabatea dengan modal Petra di Jordan berkembang menguasai Madain Saleh, yang sampai dalam tempoh itu, puncak peradaban dan tamadun. Mereka adakan dalam ukiran batu, penggerudian telaga di batu-batu, menggali tangki air hujan dan ukiran tempat-tempat ibadat di batu. 


Kajian menunjukkan bahawa Madain Saleh ditadbir oleh orang Nabatea, maka oleh orang Romania yang menguasai Semenanjung Arab utara pada 106 Masihi dan menukar laluan perdagangan di antara selatan dan utara Semenanjung Arab ke Laut Merah, yang membuat Madain Saleh kehilangan kepentingan strategik dalam segi perdagangan dan cukai dikutip dari konvoi transit.

Ia hilang status secara beransur-ansur sehingga ia menjadi sebuah stesen semata-mata untuk jemaah, menyediakan mereka dengan air dan makanan. Abbasiyyah membina istana di jalan raya Haji Shami termasuk Madain Saleh di Istana Al-Hijr, yang masih ada.

Kemudian, Negeri Uthmaniyyah dilanjutkan Keretapi Hijaz untuk pengangkutan jemaah dari Levant, Turki dan Palestin ke Makkah dan membina stesen utama di Madain Saleh termasuk rumah, bengkel untuk penyelenggaraan lokomotif, pejabat dan asrama untuk kakitangan dan tangki air. Selepas itu, Al-Hijr diperintah oleh Al-Sharaf untuk tempoh yang singkat.


Kemudian, bersama-sama dengan Al-Ula tertakluk kepada rejim Saudi pada tahun 1924 di bawah pemerintahan Raja Abdul Aziz Al-Saud. Nama "Madain Saleh" adalah agak baru dan tidak ada kena mengena dengan Nabi Saleh (saw), nama "Madain Saleh" telah diberikan kepada kawasan Al-Hijr hampir 1400 tahun yang lalu. Ibn Nasser Addin Muhammad ibn Abdullah dipetik Abu Kassim Mohammed Saleh Alborzali yang Madain Saleh yang terletak berhampiran Al-Ula pada Shami haji jalan raya adalah sebuah bandar dan Saleh Islam yang ia dikaitkan adalah salah satu Beni Abbas ibn Abdul Motalib.

Jadi ramai orang kemudian berpendapat bahawa nama itu milik Nabi Saleh (saw) yang telah dihantar kepada rakyat Thamud. Sheikh Hamad Aljasser (Semoga Allah memberi rahmat kepadanya), mempunyai satu artikel yang diterbitkan dalam Majalah Arab di bawah tajuk "Al-Hijr tidak Madain Saleh". Di samping itu, beberapa peta lama menentukan lokasi bandar Saleh yang lain Al-Ula, berhampiran Moghira atau Village Al-Mabiat dengan merujuk kepada lokasi Al-Ula dan Al-Hijr pada peta yang sama.

Bila diharuskan memperkatakan keburukan orang lain?


Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 14 Jun 2013
Soalan

Saya khilaf tentang satu perkara. Dewasa ini banyak fitnah kerana perbezaan fahaman politik. Ada kawan saya mengatakan ketua A itu peminum arak dan kafir. Apabila saya katakan tidak mahu mendengar kerana takutkan itu fitnah, beliau mengatakan kepada saya, menurut ustaz beliau, politik adalah hak bersama. Semua orang perlu tahu tidak kisahlah sama ada ia betul atau tidak. Tetapi bukankah menyebarkan berita yang buruk tentang seseorang apatah lagi diragui kesahihannya adalah mendatangkan fitnah? Harap ustaz dapat berikan saya penerangan.

Jawapan;

1. Hukum asal memperkatakan keburukan orang lain adalah haram. Jika keburukan itu benar-benar dilakukannya lalu kita memperkatakannya - tanpa suatu desakan yang diiktiraf oleh syariat- kita dianggap mengumpat (ghibah). Jika keburukan itu tidak dilakukannya (yakni kita yang mengada-adakannya), kita telah melakukan dosa fitnah dan juga ghibah (umpatan). Sama ada mengumpat (ghibah) atau fitnah, kedua-duanya adalah dosa besar, apatah lagi jika menggabungkan kedua-duanya.

Dalam Sahih Muslim, terdapat hadis daripada Abu Hurairah yang menceritakan; Nabi pernah bertanya para sahabatnya; "Tahukah kamu apa itu ghibah (umpatan)?". Mereka menjawab; "Allah dan Rasul-Nya lah yang paling tahu". Nabi menjawab; "Ghibah (umpatan) ialah kamu menyebut tentang saudara kamu sesuatu yang ia tidak suka". Lalu seorang bertanya Nabi; "Apa pandangan kamu ya Rasulullah jika apa yang aku sebutkan tentang saudaraku benar-benar ada pada dirinya". Jawab Nabi; "Jika ia benar-benar ada pada dirinya, lalu kamu menyebutnya, maka kamu mengumpatinya. Namun jika ia tidak ada padanya, lalu kamu menyebutnya (dengan mereka-rekanya), maka kamu telah mengadakan suatu pembohongan terhadapnya." (HR Imam Muslim, Kitab al-Birr wa as-Silah, bab Tahrim al-Ghibah).

2. Bagi masalah ghibah (iaitu menceritakan/mendedah keburukan orang lain atau menyebut orang lain dengan suatu nama yang buruk) dikecualikan bagi enam situasi berikut mengikut yang dijelaskan oleh para ulamak (antara Imam an-Nawawi dalam kitabnya Syarah Soheh Muslim dan Riyadhus-Salihin);

i. Apabila diri dizalimi; Harus orang yang dizalimi membuat pengaduan kepada pemerintah, kadi atau pihak berkuasa lainnya dengan menceritakan keburukan atau kezaliman orang yang menzaliminya.

ii. Memohon bantuan untuk mengubah suatu kemungkaran dan mengembalikan pelaku maksiat kepada kebenaran. Seperti seorang melaporkan kapada pihak yang berkuasa mengubah kemungkaran; "Si Fulan telah melakukan perbuatan sekian sekian, tegahlah ia".

iii. Bertujuan mendapatkan fatwa (pandagan agama); Seperti Hindun yang mengadu kepada Nabi sikap kedekut suaminya. Ia berkata kepada Nabi; "Ya Rasulullah, suamiku Abu Sufyan seorang yang kedekut, bolehkah aku mengambil wangnya tanpa diketahuinya?".

iv. Memberi peringatan kepada kaum muslimin agar berjaga-jaga dari suatu kejahatan; Seperti mendedahkan kepalsuan seorang yang pura-pura alim atau pembawa ajaran sesat supaya orang ramai mengetahui hakikat dirinya yang sebenar. Begitu juga, mendedahkan penyelewengan seorang pemimpin dalam mentadbir rakyat kepada orang yang berkuasa melantiknya agar mereka tidak tertipu untuk terus memberi kuasa kepadanya.

v. Seorang yang berterang-terangan melakukan dosa atau kesesatan seperti berterang-terang minum arak, berterang-terang menganut fahaman sesat atau seumpamanya. Orang sebegini harus disebut tentang dirinya dengan maksiat yang dilakukannya secara terang itu. Adapun maksiat yang dilakukannya secara tersembunyi, tidak harus disebut kecuali ada suatu sebab yang lain.

vi. Untuk memperkenalkan seseorang; Harus menyebut seseorang dengan suatu gelaran jika ia masyhur dikenali dengan gelaran itu. Haram menyebut suatu gelaran dengan tujuan merendahkan martabat orang lain.

Dalam enam situasi di atas, dibolehkan kita memperkatakan/mendedahkan keburukan orang lain kerana mempunyai tujuan yang diharuskan syariat untuk maslahah yang lebih besar dari maslahah individu yang diperkatakan keburukannya.

3. Oleh sebab hukum mengumpat adalah haram pada hukum asalnya dan dosanya adalah besar, maka orang yang terpaksa menggunakan pengecualian di atas ia hendaklah memerhatikan perkara berikut;

i. Memerhati niat dalam hatinya; apakah ia benar-benar terpaksa memperkatakannya atau hanya lahir dari keinginan nafsunya sahaja. Jika hati benar-benar berkata; "Aku wajib mendedahkannya demi agama dan ummah", maka bertawakkallah kepada Allah dan teruskanlah apa yang diyakini. Namun jika hati berkata; "Ini hanya keinginan nafsu sahaja", batalkanlah niat untuk berkata tentang orang lain itu, kerana padah yang bakal kita terima tidak padan dengan sedikit kepuasan yang kita dapat.

ii. Ia hendaklah mengukur natijah darinya; adakah dengan memperkatakannya akan membawa kesan lebih baik atau dengan senyap sahaja dan mencari pendekatan lain yang lebih baik untuk membetulkan orang terbabit.

iii. Setiap yang dilakukan kerana darurat (kerana hukum asalnya adalah haram) tidak harus berlebihan, yakni dilakukan sekadar perlu sahaja.

iv. Maksiat yang dilakukan berkait dengan orang lain, yakni pendedahan terpaksa dilakukan untuk mengelak orang lain turut terlibat atau terzalimi jika mereka tidak mengetahuinya. Adapun maksiat yang bersifat peribadi tidak harus didedahkan kerana ia adalah dosa antara pelakunya dengan Allah. Sesuatu yang ditutup Allah, tidak berhak kita membukanya kerana nanti keaiban kita pula akan dibuka Allah.

Rujukan;

1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, Kitab al-Birr wa as-Silah, bab Tahrim al-Ghibah.
2. Riyadhus-Salihin, Imam an-Nawawi, Bab Ma Yubahu Min al-Ghibah.

http://ilmudanulamak.blogspot.com

Minta IKIM siasat

Minta IKIM siasat

Shazmin Suleiman,
Saya membaca artikel Dr Abdul Basit yang bertajuk “Sya’ban: antara hadis sahih, dhaif dan palsu”. Bagi saya penjelasan beliau sangat bermanafaat khususnya dalam suasana ramai pihak yang semakin ramai mencari agama.

Selain itu, saya cuba-cuba mencari lain-lain bacaan tambahan dalam internet, lantas menaip “kelebihan bulan syaaban” melalui google search – maka terteralah pelbagai laman web termasuklah “Fadhilat Bulan Syaaban – IKIM”.

Oleh sebab laman web itu datangnya dari www.ikim.gov.my, saya terus klik kepada pautan tersebut untuk membaca lebih lanjut. Namun selepas membaca separuh daripada artikel tersebut, segala yang dinyatakan oleh Dr Badul basit tentang hadis palsu memang ada ditulis dalam artikel ini. Saya menghabiskan bacaan saya dan timbul kemusyikalan, adakah pihak IKIM terlepas pandang semasa memuatnaik artikel ini? Adakah pegawai yang bertugas tidak membuat semakan atau pegawai tersebut bukan ahli agama? Atau adakah artikel ini tidak ada kena-mengena dengan IKIM.

Seperti yang tertera, artikel tersebut ditulis oleh Khairul Azhar Bin Idris. Namun saya tidak menemui tarikh dimuatnaik dan lain-lain maklumat termasuk maklumat penulis. Pembaca boleh menyemaknya melalui alamat di bawah.

Saya berharap pihak IKIM (Institut Kefahaman Islam Malaysia) dapat menyemak kembali dan membetulkan keadaan. Hal ini kerana IKIM sebagai sebuah badan kerajaan yang bertanggungjawab memberikan kefahaman kepada umat Islam perlu lebih berhati-hati – jika benarlah artikel itu dimuatnaik melalui laman web mereka.

Saya juga menyeru kepada para pembaca melihat kandungan kedua-dua artikel ini sebelum membuat sebarang ulasan agar tidak tersasar dalam memberikan komen.

Artikel IKIM boleh dilihat melalui pautan ini;

http://www.ikim.gov.my/index.php/ms/artikel/7123-fadhilat-bulan-syaaban

Pakatan perintah jika menang 25 petisyen

Pakatan perintah jika menang 25 petisyen

Lima kemaksiatan yang disegerakan balasannya


Detik Islam, 13 Jun 2013
Menghampiri akhir zaman, semua jenis kemaksiatan sudah dilakukan oleh semua umat manusia. Namun, ada sebuah hadis yang menyatakan bahawa ada beberapa jenis maksiat yang akan disegerakan balasannya dari maksiat itu.

Dari Ibnu Umar RA ia berkata: Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam mendatangi kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda,' "Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah diuji dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tidak ada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah subhanahu wa Ta'ala, semoga kamu tidak menemui zaman itu. Perkara-perkara itu ialah:

1. Tidak nampak perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, melainkan akan berjangkit di kalangan mereka wabak penyakit menular (Tha'un) dengan cepat, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pemah menimpa umat-umat yang terdahulu.

2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan / ukuran dan timbangan, kecuali mereka akan diuji dengan kemarau panjang dan kesulitan mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka

3. Dan tidak menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tidak ada binatang (yang juga hidup di atas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala.

4. Dan tiada mereka menyalahi akan janji Allah dan Rasul-Nya, kecuali Allah akan menurunkan ke atas mereka musuh yang akan merampas sebahagian dari apa yang ada di tangan mereka

5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam Al-Qur'an dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di waktu itu) Allah akan menjadikan bencana di kalangan mereka sendiri. " (HR Ibnu Majah)

Keterangan Hadis di atas menerangkan bahawa:
1. Penyakit Taun (berjangkit seperti kolera dan Aids) adalah disebabkan banyaknya terjadi perzinaan.

2. Sukar mencari rezeki dan kezaliman pimpinan adalah disebabkan daripada rakyat yang mengurangkan sukatan, ukuran dan timbangan.

3. Kemarau panjang disebabkan tidak mengeluarkan zakat.

4. Kuasa musuh mengambil sebahagian daripada apa yang dimiliki kaum Muslimin (seperti hilangnya Tanah Palestin daripada tangan kaum Muslimin) disebabkan mereka mengkhianati janji-janjinya kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

5. Perang saudara yang berlaku dalam kalangan kaum Muslimin disebabkan mereka mengabaikan hukum-hukum Allah Subhanahu wa Ta'ala dan tidak menjadikan Al-Qur'an sebagai undang-undang di dalam kehidupan.

http://detikislam.blogspot.com