Jumaat, 14 Jun 2013

Madain Saleh.


Madain Saleh (Al-Hijr) tarikh kembali ke Tamadun Nabatea yang dianggap sebagai salah satu tapak arkeologi yang penting di Arab Saudi yang dipanggil "Modal Monumen" kerana ia mengandungi sejumlah besar tugu-tugu yang pelbagai dan pelbagai aspek.

Inskripsi terukir pada batu, facades kubur dan gunung kepada kewujudan tamadun yang telah wujud dan jatuh di kawasan di mana seni bina dan ukiran berkembang. Setiap aspek kubur merupakan tanah perkuburan untuk satu keluarga.

Tahap ini kubur berbeza-beza bergantung kepada tahap status sosial dan kewangan pemiliknya. Oleh kerana iklim yang betul dan keadaan semula jadi di adaptasi kepada adanya air tawar di kawasan itu, orang menetap di sana.

Kerajaan Nabatea dengan modal Petra di Jordan berkembang menguasai Madain Saleh, yang sampai dalam tempoh itu, puncak peradaban dan tamadun. Mereka adakan dalam ukiran batu, penggerudian telaga di batu-batu, menggali tangki air hujan dan ukiran tempat-tempat ibadat di batu. 


Kajian menunjukkan bahawa Madain Saleh ditadbir oleh orang Nabatea, maka oleh orang Romania yang menguasai Semenanjung Arab utara pada 106 Masihi dan menukar laluan perdagangan di antara selatan dan utara Semenanjung Arab ke Laut Merah, yang membuat Madain Saleh kehilangan kepentingan strategik dalam segi perdagangan dan cukai dikutip dari konvoi transit.

Ia hilang status secara beransur-ansur sehingga ia menjadi sebuah stesen semata-mata untuk jemaah, menyediakan mereka dengan air dan makanan. Abbasiyyah membina istana di jalan raya Haji Shami termasuk Madain Saleh di Istana Al-Hijr, yang masih ada.

Kemudian, Negeri Uthmaniyyah dilanjutkan Keretapi Hijaz untuk pengangkutan jemaah dari Levant, Turki dan Palestin ke Makkah dan membina stesen utama di Madain Saleh termasuk rumah, bengkel untuk penyelenggaraan lokomotif, pejabat dan asrama untuk kakitangan dan tangki air. Selepas itu, Al-Hijr diperintah oleh Al-Sharaf untuk tempoh yang singkat.


Kemudian, bersama-sama dengan Al-Ula tertakluk kepada rejim Saudi pada tahun 1924 di bawah pemerintahan Raja Abdul Aziz Al-Saud. Nama "Madain Saleh" adalah agak baru dan tidak ada kena mengena dengan Nabi Saleh (saw), nama "Madain Saleh" telah diberikan kepada kawasan Al-Hijr hampir 1400 tahun yang lalu. Ibn Nasser Addin Muhammad ibn Abdullah dipetik Abu Kassim Mohammed Saleh Alborzali yang Madain Saleh yang terletak berhampiran Al-Ula pada Shami haji jalan raya adalah sebuah bandar dan Saleh Islam yang ia dikaitkan adalah salah satu Beni Abbas ibn Abdul Motalib.

Jadi ramai orang kemudian berpendapat bahawa nama itu milik Nabi Saleh (saw) yang telah dihantar kepada rakyat Thamud. Sheikh Hamad Aljasser (Semoga Allah memberi rahmat kepadanya), mempunyai satu artikel yang diterbitkan dalam Majalah Arab di bawah tajuk "Al-Hijr tidak Madain Saleh". Di samping itu, beberapa peta lama menentukan lokasi bandar Saleh yang lain Al-Ula, berhampiran Moghira atau Village Al-Mabiat dengan merujuk kepada lokasi Al-Ula dan Al-Hijr pada peta yang sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan