Jumaat, 8 November 2013

Mengaku Sajalah UMNO BN Sudah Kalah Jika Berdasarkan Undi Popular!



Malaysia lebih sesuai menggunakan sistem ‘First past the post’ (FPTP) atau majoriti mudah bagi amalan demokrasi dalam pilihan raya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim berkata, hanya sistem FPTP itu sesuai kerana Malaysia mempunyai masyarakat berbilang kaum.

“Sistem ‘First past the post’ terbukti dapat menyatupadukan masyarakat berbilang kaum sejak merdeka.

“Kerajaan belum bersedia untuk menerima sistem ‘Proportionate representation’ atau perwakilan berkadar yang mana mengambil kira undi popular kerana sistem sedia ada masih relevan untuk diamalkan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Dr Mohd Hatta Ramli (Pas-Kuala Krai) yang meminta Perdana Menteri menyatakan sama ada kerajaan bersedia menerima cadangan jawatankuasa Pilihan Raya untuk mengkaji pelaksanaan sistem ‘Proportionate Representation’ bagi menggantikan sistem pilihan raya di Malaysia.

Bagaimanapun katanya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang membuat kajian sama ada ia dapat dilaksanakan atau tidak.

“Setakat ini, sistem ‘First past the post’ terbukti relevan dan kami merasakan sesuai kerana ia dilaksanakan selepas zaman kemerdekaan lagi.

Isu ini timbul susulan kejayaan PR meraih undi popular yang lebih besar berbanding BN pada PRU13 lalu.

Mengikut FPTP, satu parti atau gabungannya boleh membentuk kerajaan jika memenangi jumlah kerusi paling banyak dengan majoriti mudah, tanpa mengira jumlah undi yang diraih. -SH

ULASAN GB

Alasan yang memualkan diberikan oleh menteri di JPM di dalam mempertahankan sistem ‘First past the post’.

Yang sebenarnya UMNO BN tahu bahawa mereka sudah tidak layak menduduki tampuk pemerintahan negara dan tidak layak menghuni Putrajaya berdasarkan undi popular di dalam sesebuah negara yang mengamalkan demokrasi.

Kita tinjau kembali grafik keputusan PRU13 yang lalu:



Tiada ulasan:

Catat Ulasan