Isnin, 19 September 2011

  • Arl Alex · Pengulas Tertinggi
    Yg didedahkan baru kepincangan sejarah tanah melayu. Yg belum didedahkan malah tidak pernah didedahkan adalah sejarah penubuhan MALAYSIA. Apabila menyentuh tentang penubuhan, sudah tentu ada pra syarat, persetujuan dan seterusnya perjanjian.

    Sejarah yg disajikan sekarang menonjolkan Sabah dan Sarawak adalah sebahagian dari 13 negeri yg ada di Malaysia. Sedangkan mengikut persetujuan tubuh negeri Sabah dan Sarawak, sepatutnya kedua-dua negeri ini masing2 merupakan 1/3 dari dari entiti Malaysia. Ini bermakna asas penubuhan Malaysia adalah 1 (tanah melayu - seluruh semenanjung), 2 (Sarawak) dan 3 (Sabah) selepas mengambil kira Singapura keluar dari penubuhan.

    Sebagaimana yg diketahui umum, hasil bumi kedua-dua negeri ini adalah penyumbang terpenting kepada ekonomi negara. Bagaimanapun semuanya disonglap dek diberikan status 1/1...Lihat seterusnya..
    • Ajie H Majid · UMS
      AA..ptutla xda org berani nak tuntut 20 perkara tu..x pasal2 disumbat ke dlm ISA..
  • Kawat Duri · Pengulas Tertinggi
    Cuma sesuatu yang perlu kita sedari adalah selain sekuel dan prekuel berkait perjuangan menuntut kemerdekaan, 'minutia' seperti bahasa kebangsaan, batik (Indonesia), bendera (AS?) dan lagu kebangsaan (memula moon) adalah sebahagian dari kecelaruan budaya dan tamadun yang sedang kita raikan.
    Apakah sebenarnya identiti dan jati diri kita sebagai warga negara, dan bagaimana seharusnya kita bersikap terhadap sejarah dan norma-norma budaya yang kita anuti sebenarnya?
    Smua dah cacamarba.......di adun oleh umporno utk mnyesatkn mngelirukn .....islam pun dah d londeh.
    • Pisang Madu · Pengulas Tertinggi · UDM
      rakyat diberi hiburan melampau utk tidurkan minda
    • Kawat Duri · Pengulas Tertinggi
      tanggal 31 Ogos 1957, Malaya masih lagi dijajah oleh British. Jadi sesiapa saja yang bekerja dengan British semasa zaman tersebut mesti patuh dengan arahan penjajah British sama ada mereka suka atau tidak.
      Jadi persoalannya sekarang adakah mereka yang mempertahankan kerajaan British pada zaman tersebut boleh dianggap sebagai hero mempertahankan tanah air atau mempertahankan
      kerajaan penjajah British?
      Adakah mereka dapat imbuhan atau penghargaan setelah pemerintah British meninggalkan Malaya?
      SAPE SEBENARNYA TALI BARUT........
      tali rapia d tuduh tali barut...
      tali barut ....celup jadi rantai eMas.
  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi · Friends with Abang Nik
    Yang Bestnya Penulis ni kata " Mat Sabu Jolok Tebuan disebelah UMNO.. sekarang ni gua rasa UMNO yg Bengkak kena Sengat Tebuan".. kah kah kah... cuma UMNO boleh tuduh Mat Sabu la, tapi UMNO yg teruk kena kesanya.. kah kah kah kah.
  • Izmil Amri · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Mara
    Wahh!! Hebat! Berpinau mata aku baca. Terus add kat fb.
  • Drs Zainuddin Awang Hamat · Pengulas Tertinggi · Ahli Dewan Undangan Negeri N30 Limbongan di Kerajaan Negeri Kelantan
    Knsep aksioma dalam melihat kedepan sejarah negara berdasarkan realiti dan amanah perawi sejarah yang komited dengan dosa dan pahala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan