Jumaat, 20 Disember 2013

Rakyat marah kerana...

Rakyat marah kerana:

1. kerajaan dan pemimpin tidak dilihat berkongsi beban bersama rakyat.

2. beban sepenuhnya dilihat ditanggung rakyat sepenuhnya.

3. mengambil jalan mudah dengan menaikkan kadar tanpa memikirkan alternatif lain

4. menggunakan alasan untuk menguatkan ekonomi negara walhal yang merosakkan kewangan negara ialah keborosan, ketirisan, pembaziran, salahguna kuasa dan rasuah dan bukan sepenuhnya pada subsidi yang diberikan pada rakyat.

5. memberikan hujah-hujah menyokong kenaikan kadar yang tidak masuk akal dan menyinggung perasaan rakyat

6. tidak pernah melihat kerajaan mengambil inisiatif untuk mengurangkan perbelanjaan pengurusan kerajaan terlebih dahulu sebelum menasihatkan rakyat untuk menanggung beban.

Sepatutnya:

1. Kerajaan patut mengumumkan janji untuk mengurangkan bil elektrik Seri Perdana dan semua kementerian sebanyak 15 peratus (kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan gaji Menteri dipotong RM100) tatkala tarif elektrik diumumkan naik supaya dilihat kerajaan turut berjimat.

2. Kerajaan juga patut mengumumkan elaun-elaun minyak pada kabinet dimansuhkan tatkala ingin mengurangkan beban subsidi minyak supaya para pemimpin memahami kesusahan rakyat.

3. Bayaran tol tidak lagi boleh diclaim oleh para menteri kabinet selepas harga tol dinaikkan supaya turut sama menyelami beban rakyat.

4. Kerajaan patut membuat permohonan maaf terbuka kerana terpaksa meningkatkan kadar akibat sikap boros kerajaan dan berjanji tidak akan melakukannya lagi.

5. Kerajaan berjanji untuk tiga bajet akan datang tidak sesekali lagi untuk meminta bajet tambahan untuk menampung pembelanjaan

6. Para kabinet menteri tidak boleh mengambil bonus.

7. Mengarahkan konsesi tol yang saham majoritinya dimiliki kerajaan untuk membatalkan perjanjian tol yang berat sebelah dan membuat perjanjian baru berdasarkan kadar tol yang tetap sehingga tol ditutup apabila keuntungan yang disasarkan tercapai.

8. Mengarahkan TNB jangan menyakitkan hati rakyat dengan memberikan bonus lumayan kerana keuntungan mereka datang daripada duit rakyat.

Jika ini sanggup dilakukan kerajaan, kemarahan rakyat akan berkurang kerana rakyat akan merasakan ini sebahagian daripada tanggungjawab bersama untuk sama-sama bersusah dengan kerajaan untuk menyelamatkan ekonomi negara.

Sekarang yang dirasai rakyat ialah konsep "rakyat didahulukan" diaplikasikan sepenuhnya tapi pada cara yang salah - rakyat didahulukan menjadi mangsa untuk 'cover' kelemahan pentadbiran kerajaan.

Jika anda tidak dapat menjadi penulis yang memberi manfaat, jadilah pembaca yang memberi manfaat dengan berkongsi tulisan ini. Senyum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan