Jumaat, 18 Oktober 2013

Tangguh PLKN sehingga kajian semula dibuat


Harakahdaily, 18 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat menggesa kerajaan mengkaji semula matlamat asal Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang sehingga kini telah mengakibatkan 22 kematian pelatihnya sejak diperkenalkan.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, program itu juga wajar ditangguhkan sementara kajian semula dibuat.

Menurutnya, program yang menelan belanja ratusan juta ringgit itu sehingga kini menimbulkan pelbagai masalah serta matlamatnya meragukan.

Sehubungan itu, Pakatan Rakyat juga menggesa satu jawatankuasa khas Parlimen dibentuk untuk memberi ruang membincangkan sama ada meneruskan program berkenaan atau membatalkannya.

“Matlamat perpaduan negara, matlamat disiplin dan keselamatan kerana setakat ini dari awal dah terdapat 22 kematian dalam perlaksanaan PLKN,” katanya pada media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di ibu pejabat PKR semalam.

Sementara itu, pada persidangan Dewan Rakyat yang lalu, PAS telah menyatakan pendirian tegas agas keberkesanan PLKN itu dikaji semula.

Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin ketika membangkitkan perkara itu berkata, kes kematian pelatih yang terus berlaku itu perlu dibincangkan secara serius kerana ia membimbangkan rakyat Malaysia, khususnya ibu bapa yang menghantar anak mereka ke PLKN.

Malah, tambah beliau, selain kematian dalam latihan PLKN, terdapat juga dakwaan berkaitan kes rogol yang berlaku di kem tersebut.

Beliau juga turut mengemukakan usul bagi membincangkan isu tersebut di bawah Peraturan mesyuarat 18 (1) dan (2), bagaimanapun ditolak oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat di dalam kamar kerana dikatakan isu itu sedang dalam siasatan pihak polis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan