Ahad, 13 Oktober 2013

Menu Kuah Kacang dengan Daging




Resepi ini saya simpan berpuluh tahun lamanya. Saya belajar dari kawan sepejabat saya, Kak Kamariah yang waktu itu bertugas di klinik di mana pada satu pot luck party di pejabat dia telah membawa kuah kacang dengan ayam. Oleh kerana rasanya yang sangat sedap, saya minta beliau memberi resepi dengan anggaran sukatan bagi memastikan ketepatan rasa kuah kacangnya. Sejak dari itu, saya membuat kuah kacang resepi keluarga saya menggunakan resepi beliau. Kata Kak Kamariah, kuah kacang mesti rasa manis manis sikit, baru ada kick. 

Kuah kacang kali ini dimasak oleh Nana dengan dibantu oleh Juita. Hahaha saya cuma membeli barang barang dan bahan yang diperlukan sahaja. Jom kita lihat resepi dan gambar gambarnya ....


Kuah Kacang dengan Daging
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan
1 ekor ayam (grill sekejap atau guna daging)
1/2 kilo kacang tanah (goreng tanpa minyak dan tumbuk kasar)


Bahan kisar
9 ulas bawang merah

3 ulas bawang putih
1 inci halia

1 inci lengkuas
4 batang serai
1 cawan cili kisar
1 gelas (dari 1 kepal) air asam jawa
1 cawan gula pasir
2 sudu besar garam

Sedikit gula Melaka (tambahan terbaru)
3/4 cawan minyak mazola

Cara cara:
Tumis bahan kisar hingga wangi dengan minyak mazola, setelah wangi masukkan cili giling, goreng lagi hingga garing. 

Masukkan daging yang dihiris kecil dan direbus terlebih dahulu sehingga empuk. Masukkan sedikit air dan kacang tanah, air asam jawa, gula, garam. 

Masak dengan api perlahan dan sesuaikan rasa dan kepekatannya. Siaaap... 

Update:
Semasa bertemu dengan Kak Kamariah waktu mengerjakan umrah Ramadhan 2013, Kak Kam telah memberitahu supaya dimasukkan sedikit Gula Melaka supaya kuahnya menjadi lebih sedap.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan