Isnin, 23 September 2013

Menteri tak jawab adakah Tanda Putera kisah benar


Hazayani Zakaria, 23 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Kementerian Komunikasi dan Multimedia melalui Program Penerbitan Filem Kenegaraan Dan Warisan di bawah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) memperuntukkan sebanyak RM2 juta untuk pembikinan Filem Tanda Putera.

Jumlah tersebut diberikan dalam bentuk peruntukan tunai manakala RM700,000 lagi diperuntukkan dalam bentuk penggunaan produksi.

Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) pula memperuntukkan sebanyak RM2 juta melalui geran pembangunan kandungan (BCi2) untuk pembikinan filem yang ditayangkan bermula 29 Ogos lalu itu.

Dalam jawapan bertulis kepada soalan Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng di Dewan Rakyat hari ini, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata hasil kutipan tayangan filem tersebut akan disalurkan semula ke dalam dana program bagi membangun dan memberi peluang kepada lebih banyak filem kenegaraan seperti Tanda Putera dihasilkan.

Bagaimanapun, selepas seminggu ditayangkan, filem penuh kontroversi itu gagal mencapai sasaran pecah panggung menyebabkan ia terpaksa dipindahkan ke pawagam lebih kecil.

Seminggu tayangan, Tanda Putera hanya berjaya mengutip RM500,000 daripada penjualan tiket di 70 pawagam seluruh negara dari hari bermula tayangan.

Pengerusi Skim Wajib Tayang Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS), Datuk Mustapha Maarof menyifatkan perkara tersebut sebagai sangat memalukan dan menyedihkan.

Kutipan box office Tanda Putera disifatkan sangat menyedihkan jika dibandingkan dengan filem KL Zombie yang mendapat kutipan RM3 juta bagi tempoh sama.

Lim dalam soalannya meminta Menteri Komunikasi dan Multimedia menyatakan sama ada filem Tanda Putera tersebut berdasarkan kisah benar punca peristiwa berdarah 13 Mei, dan sekiranya tidak, beliau ingin tahu sebab agansi-agensi kerajaan terlibat dan duit rakyat RM4.8 juta digunakan dalam penerbitan ini.

Menteri dalam jawapannya bagaimanapun tidak menjawab sama ada Tanda Putera berdasarkan kisah benar punca peristiwa berdarah 13 Mei atau tidak.

Beliau sebaliknya hanya memberitahu bahawa Tanda Putera adalah filem kenegaraan yang mengangkat kisah persahabatan dan pengorbanan dua negarawan iatu Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein dan Allahyarham Tun Dr. Ismail Abdul Rahman.

"Ia digarap dengan menarik serta mengupas dengan jelas kemelut yang terpaksa diharungi kedua tokoh negarawan ini dalam menangani cabaran peristiwa 13 Mei," kata Ahmad Shabery.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan