Isnin, 12 Ogos 2013

Seolah-olah arwah ayahku kembali memberi nasihat




Sudah lama aku tidak dapat mendengar nasihat-nasihat daripada ayahku. Ayahku meninggal 5 tahun yang lalu kerana kanser. Ketika itu, aku berusia 50 tahun. Walaupun aku dah dikira seorang yang berusia, namun arwah ayahku tidak pernah berhenti mengingati mengenai perkara-perkara agama dan dunia.
Ayahku seringkali mengingatkan aku supaya jangan terlupa solat, jangan solat lewat dan jangan tergopoh-gapah untuk solat. Arwah turut sentiasa menasihatkan aku mengenai perangai dunia ini melalui pengalamannya terutamanya dalam hal menguruskan pemikiran dan menguatkan imanku pada Allah.

Semenjak arwah meninggal, telinga aku tidak lagi kedengaran nasihat-nasihat sebegitu sehinggalah Ramadan yang lalu, ditakdirkan aku bertemu dengan buku Senyumlah 2, tulisan Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man.

Aku membelinya selepas satu kuliah agamanya di Bangi. Pada mulanya, aku hanya membeli dengan niat menyuruh anakku membaca kerana tajuk buku itu bernama: “Wahai Anakku, Hadiah daripada Ayah dan Bonda.” Buku itu dibiarkan di dalam almari buku rumahku untuk diserahkan pada anakku yang akan pulang berhari raya.

Setelah selesai membersihkan rumah menjelang Hari Raya dan sambil menunggu buka puasa, aku membuka buku Senyumlah 2 untuk membaca sepintas lalu.

“Wahai anakku,
Janganlah engkau gopoh-gapah semasa mendirikan solat, kerana di hadapanmu adalah Tuhanmu, bukan kawanmu. Engkau sedang berbicara dengan Allah Yang Maha Agung, tentulah tidak layak engkau bersikap demikian.

Wahai anakku,
Jangan engkau hanya fikir untuk selesai solatmu, tanpa engkau memikirkan Tuhanmu menerima atau menolak solat itu. Jangan sesekali engkau hanya mengira soal sah dan batal, tanpa engkau mengira soal ianya diterima atau ditolak.

Wahai anakku,
Kalau engkau kasih dan cinta kepada Tuhanmu, tentulah engkau akan lama bersamanya dalam solat, doa, munajat dan zikirmu. Kalau engkau merasai tiada manusia sanggup gopoh-gapah di hadapan seorang raja, kerana menghormatinya atau memuliakannya; betapa pula engkau bilamana berhadapan dengan Tuhanmu.”

Itulah tiga perenggan pertama yang aku terbaca. Terjentik hatiku seolah-olah penulisan itu seperti penulisan arwah ayahku yang sering mengingatkan aku mengenai solat.

Bahasa lembut yang digunakan Ustaz Tuan Ibrahim juga amat memukau seolah-olah arwah ayahku sedang merayu-rayu aku berinsaf dan beringat pada nasihatnya.

Disebabkan tiga perenggan pertama itu, aku tekad menghabiskan buku itu. Ustaz Tuan Ibrahim memuatkan terlalu banyak peringatan yang menjentik hatiku sebagai insan biasa yang sering terlupa.

“Wahai anakku,
Seorang anak mungkin akan tersinggung dan marah kepada ayah yang memukulnya, kerana ia tidak melihatnya secara positif. Namun bilamana ia dewasa dan memikirkan secara positif, nescaya ia akan menghargainya. Demikian juga bilamana kamu memikirkan besarnya kasih sayang Allah ke atasmu. Apakah kamu merasa besar akan ujian Allah di dunia berbanding akhirat, dan tentulah engkau redhai dengan sedikit ujian di dunia berbanding azab Allah di akhirat.

Wahai anakku,
Kemanisan iman akan dapat kamu rasai bilamana kamu meletakkan Allah di tempat yang layak baginya. Aku sangat khuatir jauhnya Tuhan darimu. Lantaran itu, hendaklah kamu sentiasa merasai melalui indera hatimu - Apakah hari ini engkau rasa hampir dengan Tuhanmu atau engkau merasa jauh dariNya.”

Selepas menelaah separuh buku dan berjumpa dengan nasihat di atas, aku terjentik sekali lagi. Rupa-rupanya buku ini bukan sahaja untuk anakku, tapi untuk semua yang pernah bergelar sebagai anak.

Keseluruhan buku ini mudah difahami, dan bahasa yang digunakan cukup menginsafkan. Perkara ini tidak boleh dicapai melainkan setiap ayat ditulis dengan hati tulus ikhlas daripada seorang ayah kepada anaknya. Dan inilah kelebihan Ustaz Tuan Ibrahim, yang terkenal dengan dakwah lembutnya, yang cukup terserlah di dalam bukunya.

Di hujung buku ini, Ustaz Tuan Ibrahim meninggalkan beberapa halaman untuk ibubapa meninggalkan nasihat tersendiri buat anak-anak mereka. Aku telah menuliskan beberapa nasihat tambahan buat anakku yang bakal pulang untuk berHari Raya sebelum menghadiahkan buku Senyumlah 2 ini kepadanya; dan aku percaya buku ini akan menjadi antara peninggalan yang bermakna buat anakku selepas aku tiada.

Selepas itu, aku membeli 4 buah lagi buku Senyumlah 2 di kedai buku untuk empat orang lagi anakku. Setiap buku, aku tuliskan nasihat yang dikhususkan untuk mereka berdasarkan kefahaman aku mengenai kelemahan mereka.

Rupa-rupanya, ini adalah buku kedua Ustaz Tuan Ibrahim. Buku pertama Senyumlah sudah habis stok kata penerbitnya, namun dijangka akan ada kembali di pasaran tak lama lagi.

Namun apapun, terima kasih Ustaz Tuan Ibrahim. Sekarang aku faham mengapa ramai yang memanggil ustaz sebagai ayahanda di Facebook ustaz. Selepas membaca buku Senyumlah 2, sukar bagi seseorang untuk tidak melihat ustaz ini seperti ayahanda sendiri.

Senyum.
Peminat Senyumlah 2,
Seorang guru di Bangi

Nota editor: Untuk membeli Senyumlah 2, sila rujuk bit.ly/senyumlah2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan