Selasa, 4 September 2012

Saiful tidak seperti mangsa penderaan seksual biasa'


'Saiful tidak seperti mangsa penderaan seksual biasa'
  • Hafiz Yatim
  • 10:11AM Sep 4 2012
 
Pada pandangan Mark Trowell, seorang peguam yang berpengalaman dalam kes jenayah di Australia, mangsa dakwaan liwat Mohd Saiful Bukhari Azlan tidak sebagaimana mangsa serangan seksual "biasa" .

NONEPengarang buku 'The Trial of Anwar Ibrahim, Sodomy 11' (Perbicaraan Anwar Ibrahim, Liwat II', yang mula dijual sejak
minggu lepas, berkata Saiful nampak seperti suka perhatian media dan dia tidak kisah - tidak sama sekali seperti mangsa serangan seksual yang lain .

Trowell, yang juga seorang pemerhati bagi Kesatuan Antara Parlimen (IPU) dan LawAsia di mahkamah di seluruh dunia, berkata ia juga tidak normal bagi mangsa serangan seksual tidak mandi selama dua hari.

"Saya difahamkan bahawa seorang Muslim, selepas persetubuhan, dikehendaki untuk mandi junub sebelum dia boleh melakukan solat. Jadi, soalan itu berterusan tentang bagaimana Saiful melakukan solat.

"Dalam 25 tahun pengalaman saya dalam undang-undang jenayah, saya tidak pernah lihat seseorang itu tidak mandi selama dua hari untuk mengekalkan bukti forensik.

"Sebaliknya, saya rasa mangsa mahu cepat mandi untuk menghilangkan bau badan pelaku.

"Dalam sesetengah kes penderaan seksual, mangsa akan menggosok badan mereka sehingga hampir luka untuk menghapuskan bau itu," kata Trowell, yang merupakan seorang Queen Counsel.

Biasa dengan adat Malaysia

Peguam kanan itu, yang menyediakan laporan kepada IPU mengenai perbicaraan yang dipantaunya, berpengalaman luas sebagai peguambela dan pendakwa di Australia.

NONEYang menariknya, Trowell mempunyai beberapa kaitan di
Malaysia - bapanya tinggal di Ipoh semasa era pra-Merdeka dan oleh itu, peguam dari Australia Barat ini biasa dengan adat Malaysia.

Laporannya membantu IPU - organisasi Parlimen dunia - untuk mengambil pendirian berhubung perbicaraan Liwat II Anwar.

Buku Trowell setebal 306-halaman itu diterbitkan oleh Marshall Cavendish Editions dan mula dijual di semua kedai buku utama di Malaysia Rabu lepas.

Penulis telah mengikuti perbicaraan Anwar sejak kes Liwat I  lebih sedekad lalu, dan kes dakwaan salahguna kuasa yang dibawa hingga ke Mahkamah Persekutuan pada tahun 2004.

[Baca berita penuh]
 
Kirim sebagai Mohd Najman Yusoff (Bukan anda?)
 
  • Chottii Bashar · Pengulas Tertinggi
    Dalam 25 tahun pengalaman saya dalam undang-undang jenayah, saya tidak pernah lihat seseorang itu tidak mandi selama dua hari untuk mengekalkan bukti forensik. soalan itu berterusan tentang bagaimana Saiful melakukan solat

    sepol membangangkan diri di mata dunia..dahinya juga boleh bertukar warna kehitaman dan sebaliknya..mcm biasa skrip sepol 'Saya sentiasa ISTIQHAMAH' ..kahkah..., tapi pencacai2 umngok tetap mengangkat sepol ni pejuang melayu..KAHKAH
  • Diplomatik Bebas · · Pengulas Tertinggi · 170 subscribers
    "Pada pandangan Mark Trowell, seorang peguam yang berpengalaman dalam kes jenayah di Australia, mangsa dakwaan liwat Mohd Saiful Bukhari Azlan tidak sebagaimana mangsa serangan seksual "biasa" ."

    Sokong dengan kenyataan ini.

    Hanya MANUSIA yang dikaburi dengan $ sahaja boleh buat muka selamba seperti Saiful nie.

    LAWAN TETAP LAWAN!!

    TUMBANGKAN REGIM BN!!
    • Angotojang Tojang · Pengulas Tertinggi
      tunggu apa ulasan2 dari syaitan2,,,yg sedang berkeliaran merasuk org sana sini.....ermmm..silap2 cai2 kata....penulis ni dah di upah oleh DSAI.....he he he
    • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi
      patut la.. Mark Trowell ni asal org ipoh.. kah kah ah..
    • Dleen Ghaffar · Bumi ALLAH
      x mandi junud tp g semayang jumaat... alimnya.. dahi hitam sekarang .,... kelas.. tapi x kan x mampu nak terajang masa anuar memasukkan anunya kedalam buntut u kau saiful.... ataupun kau merasai sesuatu yang syok... niat terajang bertukar jadi terasang...hehe
  • شهرول نظام · · Pengulas Tertinggi · Seri Kembangan · 188 subscribers
    "Saya difahamkan bahawa seorang Muslim, selepas persetubuhan, dikehendaki untuk mandi junub sebelum dia boleh melakukan solat. Jadi, soalan itu berterusan tentang bagaimana Saiful melakukan solat.

    "Dalam 25 tahun pengalaman saya dalam undang-undang jenayah, saya tidak pernah lihat seseorang itu tidak mandi selama dua hari untuk mengekalkan bukti forensik.|

    #Non Muslim pun tau pasal agama.. tapi mamat yg dulu dahi hitam ni hampehh..
    • Muhammad Saedi · Pengulas Tertinggi
      mamat ni confirm hampeh bro, tapi yang percaya bulat2 itu yang tahap bangang sgt!
    • Miji Tan Original
      <-- ada laporan .. say pool ni ckp belit2.... keterangan bercanggah
    • Azman Abu Bakar · Pengulas Tertinggi
      dia bukan bersetubuh bro tapi menyetubuhi hehe
  • Mohd Rejab Ahmad · · Pengulas Tertinggi · ICTC
    cepat cepat cepat dapatkan buku ini sebelum ini dikatogorikan sebagai buku yang tidak dikehendaki berada di pasaran Malaysia olih perkosa dan yang setaraf dengannya.
    • Eva Peron · Pengulas Tertinggi · Buenos Aires, Argentina
      HAHAHA... INILAH YANG BERMAIN DIFIKIRAN AKU SELAMA INI... SIMPAN AIR MANI DALAM DUBUR BUAT KENANGAN..KAKAKA...LU FIKIR SENDIRI....

      "Saya difahamkan bahawa seorang Muslim, selepas persetubuhan, dikehendaki untuk mandi junub sebelum dia boleh melakukan solat. Jadi, soalan itu berterusan tentang bagaimana Saiful melakukan solat.
    • Jamal Jamaluddin · Pengulas Tertinggi
      kalau betul dia solatlah!!!
    • Pisang Madu · Pengulas Tertinggi · Shah Alam, Malaysia
      dia simpan air mani tu sbb nk bg mengandung kot,hahahaha
  • Pyanhabib Rahman · Pengulas Tertinggi
    DAPATKAN 'The Trial of Anwar Ibrahim, Sodomy 11'
    sebelum buku ini tidak fasal-fasal jadi benda haram.

    Bab ini sedap dibaca:
    `Saya difahamkan bahawa seorang Muslim, selepas persetubuhan, dikehendaki untuk mandi junub sebelum dia boleh melakukan solat. Jadi, soalan itu berterusan tentang bagaimana Saiful melakukan solat. Dalam 25 tahun pengalaman saya dalam undang-undang jenayah, saya tidak pernah lihat seseorang itu tidak mandi selama dua hari untuk mengekalkan bukti forensik.'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan